Valencia dag 2 - Reisverslag uit Valencia, Spanje van bertenlisette - WaarBenJij.nu Valencia dag 2 - Reisverslag uit Valencia, Spanje van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Valencia dag 2

Door: Lisette

01 Maart 2014 | Spanje, Valencia

Vandaag bewolkt met soms een wat bleek zonnetje. Een dagje om op stap te gaan dus. Na eerst in het hotel ontbeten te hebben vanmorgen naar de Mercado Central. Een grote hal (jugendstil) waarin elke dag een versmarkt (en wat andere zaken) te vinden is. Niet enkel het lopen langs alle kramen is leuk, lekker en kleurrijk maar ook de hal op zich is het bezoek zeker waard. En er wordt werkelijk van alles wat eetbaar is verkocht. Inktvissen in alle maten, groenten en fruit, slakken, hammen etc etc. Dan een eerste terrasje voor een kop koffie. Het valt op hier dat er erg veel mensen komen vragen om geld of iets te eten. Niet alleen de bekende 'bedelaars' zoals we die ook in andere landen zien maar opvallend veel mensen die er zeer gewoon uitzien en dit toch doen. Mogelijk heeft de crisis hier toch meer toegeslaan dan we zo vanaf onze bank voor de televisie bedenken....
Er zijn hier erg veel kerken en af en toe schieten we er eens een binnen. Ze zijn allemaal erg mooi en kleurrijk versierd maar te veel (en te saai) om allemaal op te noemen.
Vanaf de koffie gaan we naar de Lonja de la Seda. Een oud gebouw waar vroeger de zijde werd verhandeld. Het gebouw op zich is mooi (qua palfonds en pilaren) maar het leukst zijn de kleine sculptures bij de deuren en zo. Ze zijn allemaal verschillend en je ziet de meest vreemde dingen. Dat werd dan ook wel een beetje een sport om te ontdekken wat voor fraais hier allemaal (een beetje verborgen) te zien was.
Vandaag begint hier het feest 'las fallas'. Het heeft wel een beetje van carnaval weg alleen duurt het veel langer. Ook hier worden in deze periode poppen gemaakt (groot en klein) van papier-maché die in een optocht rond 19 maart geloof ik, te zien zijn. heel apart is wel het volgende wat we vanmiddag meemaakten en wat elke dag, vanaf vandaag, rond 14.00 en rond 18.00 zich hier afspeelt. Drommen mensen (ik schat duizenden) komen naar een groot plein. Ze staan er al ver van te voren en om klokslag 14.00 wordt er een oorverdovend vuurwerk afgeschoten. En met oorverdovend bedoel ik ook oorverdovend. Alsof je met je buik tegen een grote speaker aan staat bij een concert van een rockband. Werkelijk kei- en keihard. Na 5 minuten is het afgelopen. Het plein hangt helemaal vol met rook (soms ook in wat kleurtjes) en iedereen gaat weer naar huis. Om 18.00 van hetzelfde laken een pak. Aan het einde van dit dagendurende feest worden alle gemaakte poppen in brand gestookt en wacht heel Valencia weer op het volgende jaar. Leuk is wel dat we verschillende mensen in klederdracht zien. Vooral de haren van de dames zijn op z'n 'Valenciaans' met achter in de knot een soort haarkam gestoken wat specifiek zou zijn voor Valencia. Uiteraard ook veel muziek op straat. Spek naar de bek voor ons tweetjes dus.
Na het vuurwerkgebeuren zijn we richting de kathedraal geslenterd die we vandaag ook van binnen bekeken hebben. Een klein museum erbij en van binnen echt mooi. iets minder mooi vond ik een gemummificeerde linkerarm van een of andere malloot maar veel bezoekers stonden hier nogal naar te staren. Smaken verschillen zal ik maar denken.
Genoeg gezien voor vandaag. Hapje eten en nu even in hotel wat bijkomen. Vanavond maar eens een echte tapasbar opzoeken.

• 02 Maart 2014 - 08:25

Anja:

zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin! Geniet er nog maar lekker van.