Dag 7 Valencia: het zit er weer op - Reisverslag uit Valencia, Spanje van bertenlisette - WaarBenJij.nu Dag 7 Valencia: het zit er weer op - Reisverslag uit Valencia, Spanje van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Dag 7 Valencia: het zit er weer op

Door: Lisette

06 Maart 2014 | Spanje, Valencia

Zow, na een half uur gesodemieter met de computer kan ik eindelijk aan de slag om verhaal (en vakantie min og meer) af te ronden.
Vandaag weer een dag vol zon. Daar waar we andere keren vanaf ons hotel (ligt ten zuidoosten van de oude stad) rechtsom de stad gingen nemen we vandaag eens de andere kant. We besluiten via een soort ringweg die om de oude stad ligt naar het IVAM te gaan: museum voor moderne kunsten. Plannen zijn er om te veranderen en zo hebben ook wij dat gedaan. Jammer, om bij deze zon ergens binnen rond te lopen. We volgen echter wel de route.
Onze eerste stop is de arena waar de stierengevechten worden gehouden. We kunnen er even in kijken en nemen vervolgens ook een kijkje in het bijbehorende museum. Die toreadoros kunnen wel een mooi pakje aan hebben maar bij het bekijken van een filmpje ben ik het al snel helemaal zat. Dat is gewoon dierenmarteling!! Zo'n beest helemaal opgefokt het midden in jagen en dan onder luid gejuich de ene mishandeling na de andere toebrengen. Wat een malloten. En wat sneu. het zou eens andersom moeten zijn. Al die stieren op de tribune en dan zo'n pieldop de arena in jagen. En dan zo'n stier eerst eens even wat pijlen in zijn rug zetten, uitklooien en op het laatst de genadeklap geven. Wat zou ik dan graag stier willen zijn. Ik had er vlug mijn buik helemaal vol van en heb buiten op Bert staan wachten die het verhaal afsluit met 'Tja, cultuur hé..'. De nuchterheid zelf.
We slouwen verder. weer ben ik verbaasd hoe ze hier het oude met het nieuwe verenigen. een oude (ik denk) poort die e weer met metalen stellingen tot een mooi kunstobject maken. Echt gaaf wel om te zien.
Op dit punt van het verhaal ben ik al twee terassen vergeten maar ja dat brengt niets nieuws voor de lezer....
We bezoeken vandaag ook de botanische tuin die bij een universiteit hier hoort. Mooi hoor. Een wolfsmelk die groter is dan Bert, gigahoge cactussen (waarvan we ook de 'kraamkamers' bezoeken, hele mooie kassen en we kunnen overal in. Vooral de orchideeénkas laat ons weer soorten zien die we nog niet kenden. En van bananan heb i steeds gedacht dat je die maar in een soort had: krom, geel en lekker. maar ook hier blijkt verschil althans in de bloemen.
We besluiten dan wat langer op terras te gaan zitten om vervolgens nogmaals te gaan kijken in de wijk El Carmen: mooie statige gebouwen en veel leuke winkeltjes. We moeten wel op het terras zitten want we zijn juist op een tijd dat hier alles weer dicht gaat (onvoorstelbaar, volgens mij hadden ze net hun zonnescherm omlaag gedaan en draaien ze het meteen weer op omdat DE PAUZE WEER BEGINT!!
We besluiten de winkeltjes te laten voor wat het is en ons op een ander terras neer te laten zakken waar de zon nog volop schijnt (we weten ondertussen waar in Valencia die het langst op welk terras staat. Ha, ha). bert aan de pinten en ik een kannetje Sangria. We ontmoeten twee mannen uit Dongen. Ze vertellen ons blij dat ze net zijn aangekomen (helemaal top. Die hebben nog wat voor de boeg) en dat ze morgen naar de dierentuin gaan./ (Naar de dierentuin????Mijn hoofd slaat op hol. Grr,maf,wausetc) 'Veel plezier' meld ik ze wanneer ze hun pintje op hebben.
O ja, en we zijn uiteraard ook nog een kerkje binnengestapt. Niet omdat we daar nu zo'n fan van zijn maar dit had een geheel andere bouw, leek wat Portugees aan te doen en ook de binnenkant deed daar aan denken. Veel van die wit met blauwe tegeltjes, veel glas-in-lood etc. Enfin, ook geinig om te zien, zo tusse de terrasjes door...
We wandelen zo rond zessen terug naar ons hotel waar ik onderweg nog een leuk plaatje schiet van wtwee dametjes in mooie Spaanse outfit. Er zal wel weer ergens iets te feesten zijn.
Dan aan de verslaglegging: ik trek me een klein flesje Cava open en schrijf....
Mooie week, mooie stad, mooi (en lui) land!
Next time: from Taiwan?

• 07 Maart 2014 - 15:29

Fenna:

Zo het zit er weer op. Hopie is ook blij. Ik heb haar al verteld dat jullie vanmiddag landen om ongeveer haf vijf. En dat stieren gevecht daar moet je niet naar kijken wij zijn het hier helemaal met je eens . En helpen je graag mee om wat speren in die pieldoppen te steken.
    Nu Set tot vanavond denk ik. ?

• 07 Maart 2014 - 16:31

Elly Van Den Meijdenberg :

Weer een leuke vakantie geweest en weer wat uitgerust. Goede thuiskomst, groetjes!

• 07 Maart 2014 - 16:32

Elly Van Den Meijdenberg :

Leuke foto's van deze vakantie!