Tzaneen - Hoedspruit (1) - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu Tzaneen - Hoedspruit (1) - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Tzaneen - Hoedspruit (1)

Door: lisette

28 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Eindelijk zijn we dan zover. Buiten het feit dat we nog wel moete gokken op een behoorljk werkend wifi kunnen we de fotoś uploaden en onze verslagen kwijt op 'waarben je.nu heeft even wat voeten in aarde gehad maar vandaag gelut.
Vanochtend weer een superontbijt van de kok van onze lodge. Heel uitgebreid én heel lekker. Bij het vertrek is het puzzelen met alle koffers elke keer weer een heel karwei. Wanneer dat niet op de juiste manier gaat kunnen er een aantal koffers niet in. En van een systeem....nooit van gehoord.
Voordat we daadwerkelijk vertrekken komt het voltallige personeel in een kring staan, begint te zingen en te dansen. Mooi gezicht, zo' n 15 vrouwen en het juiste ritme. Uiteraard wordt daar ook wat kleingeld mee verdient.
De tocht naar hoedspruit is weer anders dan de vorige. Nu rijden we tussen allerlei privéwildparken in. Her en der zien we (nou ja....we? Iedereen behalve Anja en ik) al wat kleine dieren: impala, zwijn en wat aapjes. Langs de weg zien we ook (dat was al eerder) hele grote termietenhopen. Soms zijn ze wel een meter hoog. Ze horen gewoon bij dit landschap.
Wat het landschap betreft: de aarde is hier rood. Vooral wanneer het wat vochtig is is die kleur op zijn mooist. In het (gelige) dorre grag wat we (in wintertijd) overal zien zie je grijs en groentinten van struiken en bomen. Mooi en heel apart. Het landschap is wijds met in de verte steeds heuvels en bergen. Wanneer je hier bent wéét je gewoon dat dit een onnoemelijk groot land is.
Tussen de vlaktes zien we ook hier weer allerlei hutjes. Je snapt niet dat erin gewoond wordt. We horen dat beloofd is dat iedereen een regeringshuisje gaat krijgen en sommige worden dan ook al gebouwd en toegewezen aan mensen. Daar zit echter wel iets achter. Bij verkiezingen kan getraceerd worden wie waarop gestemd heeft. Deze president (ik hoor er niet veel goede verhalen over) neemt, wanneer iemand niet op hem gestemd heeft, gewoon het huisje weer terug. Het is niet de president die het volk hier verdiend. Denkt veel aan zichzelf.
Gisteren kwamen we voorbij een heuvel met daarop vele witte kruizen. In het gebied waren veel boerderijen van blanke boeren. Boerderijen staan afgelegen en zijn niet veilig. Hele boerengezinnen worden hier vermoord in de laatste paar jaren. Elk kruis herinnerde aan zo' n gezin. Het voelt allemaal heel dubbel. Je krijgt maar een klein gedeelte mee als toerist maar het spanningveld en de dilemma' s zijn constant voelbaar (og mogelijk ook wat gevoelig hiervoor?).
Tijdens onze tocht stoppen we even bij een enorme bilbaoboom. Met ons 22-gen kunnen we er een kring omheen maken. Het schijnt de grootste bilbaobomo van ZuidAfrika te zijn en we schieten er dus uiteraard de man zoń 20 plaatjes. (Straks alles weer verwijderen maar goed....zo gaat dat!)
In de bus krijgt Frank het voor elkaar mijn fotoś up te loaden binnen het programma Ubuntu. Bij dee eerste beste keer 'goed wifi' kunnen dus verslagen mét foto' s worden weggezet. Wel zo leuk voor de lezeres. Andere bomen hier, die ook wel de moeite waard zijn om even te benoemen zijn de bomen met de haast groene stam. Vroeger dacht men dat de ziekte malaria door deze bomen verspreid werden omdat ze voorkomen in gebieden waar steeds malaria uitbrak/voorkwam. Dat is de reden waarom de deze boom hier 'koortsboom' noemen...
Voordat we naar onze lodge rijden doen we het stadje Hoedspruit even aan. Het is niet groot. De mensen uit de verre omtrek kunnen hier de hoogst nodige boodschappen komen doen en er zijn wat banken en café ' s. We drinken er een bak koffie om door te gaan naar een waar Afrikaans dorp waar we in overnachten. Allemaal ronde huisjes die van buiten kleurig beschilderd zijn. Ook hier worden we weer verwelkomt met een glaasje. Binnen staan mooie bedden met keurig handdoeken etc erop en boven elk bed een klamboe. Op de binnenkant van de deur prijkt een papier waarop staat dat we steeds voorzichtig moeten blijven omdat rondom de huisjes ook wilde dieren lopen. (Geweldig, denk ik bij mezelf. ….). Het is de bedoeling dat we zo lunchen (ik schrijf dit verhaal nu vóór het middageten en vul het straks aan) dan wat relaxen hier om vervolgens onze eerste 'avond' safari te maken. Start om 15.30 – ongeveer 19.00 uur. We zijn superbenieuwd. Dáár gingen we immers voor!