uitstapje naar Curonian split (vanuit Klaipeda) - Reisverslag uit Klaipėda, Litouwen van bertenlisette - WaarBenJij.nu uitstapje naar Curonian split (vanuit Klaipeda) - Reisverslag uit Klaipėda, Litouwen van bertenlisette - WaarBenJij.nu

uitstapje naar Curonian split (vanuit Klaipeda)

Door: LIsette (who else?)

03 Augustus 2015 | Litouwen, Klaipėda

Vandaag is het schitterend weer. Een strakblauwe lucht, Ik schat zo'n 26 graden met een warm en toch fris windje. We besluiten dan ook de korte broeken aan te doen een een uitstapje te maken naar de Curonian split (National Park). Dat is een soort landtong die langs de kust hier bij Kleipeda loopt. En nu: let op: het ene gedeelte is van Europa (Lithouwen), en na zo'n 50 kom is het gedeelte van Rusland. Er blijkt een geheel land (gedeelte Ruland) te liggen ingeklemd tussen Polen, Lithouwen en (ik denk) Finland. En dat hoort dan weer bij het 'grote' Rusland. Man, ik heb dat nooit geweten. De Lithouwers zij er laaiend over en vertellen dat men daar alle Duits erfgoed vernield, dat er diverse militaire basissen zijn etc etc. We horen hier overigens thuis ook nooit iets over, over dat stuk Rusland....Vreemd.
Enfin , we gaan dus met een veerpont over naar deze vermaarde spectaculaire landtong. Eerst rijden we tot Juodkrantë. Dat is een plaatsje waar The hill of witches is gelegen. We maken hier een route door het bos (echt mooi gebied) en bewonderen allerlei houtsculptures die daar staan. Blijken van allerlei Baltische kunstenaars te zijn. Beetje spooky. Keileuk om door te lopen en zeker helemaal top voor kinderen. Het en der staan ook wat muzikantengroepjes en zo ook een vader met klein dochtertje en zoon. De dochter doet goed mee wanneer we eraan komen maar de zoon heeft totaal geen zin om op zijn zojuist verkregen wasbord te slaan. De vader geeft hem in duidelijke taal aan DAT HET NU MOET GEBEUREN MAKKER! Oké, hij slaat op het ding maar echt: dit gaat geen drummer worden. Ik ga proberen het filmpje te uploaden. Wij hebben in elk geval voor een eurootje veel plezier.
Onze volgende beloofde parel is het dorpje Nida, helamaal op de (europeese) punt van deze landtong, met mooie duinen en zandstranden. Het is weer geweldig maar we blijken er nergens , maar dan ook nergens te kunnen parkeren. En zijn vervolgens dus gedoemd daar weer te vetrekken. de indruk van Nida is toeristisch, met heel veel vakantiehuisjes, appartementen etc. We missen nu wel het duingebied maar ja. Je kunt niet alles hebben ook al ben je jarig. Uiteraard staat deze dag in het teken van Bert zijn 69ste verjaardag....Vanmorgen heeft ie toch maar mooi een ticket gehad voor concert Simply Red in Ziggodome in november. En ik ga natuurlijk mee ter ondersteuning en voor vervoer enzo... (grijnst)
We besluiten terug te gaan en de twee dorpjes aan te doen (Pervalka en Preila) waarvan we het naambordje zo'n beetje tussen de struiken verborgen hebben gestaan. En wat vinden we: Serene rust....Mooie kleine huisjes, heel zelden( maar er is er wél een) een eet/drinkgelegenheid aan het water en verder geen muziek of zo: alleen maar zitten, eten, drinken, water, watervogels en rust.
Wanneer ik hier ooit nog eens terug zou komen zou ik zorgen dat ik over een fiets zou beschikken. Je kunt schitterend langs het water fietsen aan die zijde van de landtong. Echt mooi maar te ver om te lopen. Wat ons hier ook is opgevallen is dat er overal een soort van windwijzers staan. Hierop mooie taferelen en gezellig om ze allemaal eens van wat dichterbij te bekijken. Blijkbaar is hier vroeger ooit eens een wet geweest waarin men de vissersboten verplichtte een bepaald soort wind'vaan' te dragen op het schip. Men kon zo zien uit welk gebied de visser was en het was nog praktisch ook. Ze zien er echt mooi uit.
Na ons avontuur op de 'beroemde landtong' terug naar Hotel en even Klaipeda zelf in om de straatjes te bekijken die we gisteren nog niet gezien hebben. Echt leuk stadje. Aanrader.
Zo meteen lekker douchen en ergens wat gaan eten. U hoort er meer van.
Inmiddels hebben we hier op de kamer ook een soort wasserij. De prijzen voor het eten en drinken zijn supergoed maar de prijs van het hotel om 'ons wasje' te doen is niet te geloven. Voor dat kleine zakje wat ik heb verzameld ben ik meer dan 50 euro kwijt. Ben dus maar aan de gang gegaan met onderbroeken, sokken en doppeldouche en onze gehele hotelkamer hangt daar nu mee vol. Gelukkig is de juffrouw om te 'cleanen'niet geweest en heeft ze dit alles niet hoeven meemaken. Ik had mijn kaartje op de deur nl verkeerd opgehangen (beetje slordig): NO DISTURB. (paar blonde streepjes in het haar....)