Naar Estland - Reisverslag uit Tartu, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu Naar Estland - Reisverslag uit Tartu, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Naar Estland

Door: LIsette

07 Augustus 2015 | Estland, Tartu

7 augustus, Tartu, hotel Tartu.
De tocht van Letland naar Estland vanochtend zo rond een uur of half 11 begonnen. Zou ongeveer 3 uur duren dus alles 'op het gemak'.
De weg is echter gigasaai. We kennen nu onderhand wel alle kleueren van gras en zijn echt toe aan wat meer spectaculairdere zaken. Wanneer we Estland inrijden besluiten we ergens eerst wat te gaan drinken. No way mensen. In Estland hebben ze geen dorst, is onze eerste indruk. Saaie wegen tussen graslanden en bomen maar nergens een cafeetje of een plaats waar we iets kunnen drinken. Op sommige kruisingen staat aangegeven dat '8km verderop' iets te drinken is. En we willen natuurlijk niet zo ver van de hoofdweg af.
Uiteindelijk vinden we, zo'n half uur van Tartu een soort Motel. Laten we dat maar proberen. Wanneer we binnenstappen, in een soort kantine-achtig geheel, zitten er wat mensen te eten. Er heerst een volkomen stilte. Het enige wat we horen is het tikken van messen en vorken. We bestellen koffie en nemen die maar mee naar buiten. Daar weten we zeker dat je mag praten. Vreemde sfeer. Zo samen aan een tafel gezeten, en eindelijk in het bezit van een bak koffie, bespreken we de hoogtepunten van deze vakantie. We komen eigenlijk niet veel verder dan 'wijzelf'. Natuurlijk zien we hier mooie dingen maar we rijden steeds veel te grote afstanden om eigenlijk dingen te zien waar we normaal niet naar toe zouden gaan. Enfin, we zitten halverwege de vakantie en hebben het even gehad allebei (denk ik).
Onze laatste vakanties waren spectaculair (Zuid-Afrika, Thailand, China) en ja.....dat is wat anders dan het Baltische....
Enfin, we moedigen elkaar wat aan en leggen ons laatste half uurtje af. Wederom saai en met heel veel werk aan de weg zodat we vaak moeten stoppen en lang moeten wachten voor we verder kunnen.
Eenmaal in Tartu aangekomen naar Hotel Tartu. Het is een oud russisch gebouw wat ze hier wat opgepimt hebben en ik moet zeggen: Dat hebben ze zeer goed gedaan. Het staat vlak bij het centrum en daar kunnen we, langs een rivier naar toe lopen. Op dit moment zit het hotel ook vol met wielrenners. Er blijken deze dagen hier in de omgeving Europeese kampioenschappen gehouden te worden dus we krijgen van de, overigens zeer vriendelijke, receptioniste meteen de waarschuwing wat later te komen ontbijten (zodat die pastahappers weg zijn).
Kamer is prima, internet werkt dus die koffers in een hoek en op pad.
Tartu is leuk. Wanneer we het hotel uitlopen komen we al meteen op de markt terecht. Veel kleren (ik moet dan ook meteen iets kopen, bloemen en rode bosvruchten. Alles wat je om je heen ziet is trouwens flink met bloemen gedecoreerd. Ze benutten echt elk plekje wat ze kunnen met groen en bloemen. Mooi en vriendelijk ziet dat uit. In Tartu ook heel veel sculptures. Ze halen er van allerlei geintjes mee uit. Bekende beelden zijn 'Father and son ' (zie foto) en 'Kissing students'. Tartu is een universiteitsstad dus daar zijn we ook maar even snel langs gegaan. Mooie gebouwen. Betje oud-Duitse stijl.
Het beeld van de kussende studenten is echt mooi. Ik kan niet wachten tot het begin september is. Dan worden ze weer met bosjes verliefd daar op Fontys en dat is altijd leuk om te zien. Meestal heb ik het al door voordat ze het zelf weten..... (het vak observeren krijgen ze ook pas later en ik heb dat al 'in the pocket!)
Genoeg voor vandaag. Morgen zetten we hier programma uit en wie weet, kan ik dan iets spectaculairs vertellen.

• 08 Augustus 2015 - 10:45

Jos: