een volle dag Tartu - Reisverslag uit Tartu, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu een volle dag Tartu - Reisverslag uit Tartu, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu

een volle dag Tartu

08 Augustus 2015 | Estland, Tartu

Daar gaan we weer met héél veel te vertellen. Gisterenavond hebben we gegeten tegenover een winkel genaamd 'Superalko'. Ik heb nog nooit zo iets gezien. Een winkel waarin je enkel drank (alcoholisch en sigaretten) kunt kopen. Het is dan wel vrijdagavond maar we zitten met verbazing te kijken welke hoeveelheden drank hier uit die winkel worden gehaald. Ik denk dat ze vervolgens ergens aan rivier of in park gaan zitten maar het is gigantisch. Ook de 'kleur' aan verschillende mensen is schitterend. Wat ons opvalt zijn de dames/vrouwen/meisjes die hun haren in werkelijk alle kleuren van de regenboog geverfd hebben en....let op: ook hun outfit is daarbij steeds passend. Het varieert van donkerblauw tot turquoise, van paars tot écht rood en alles wat daar tussenin zit. En het betreft hier niet enkel de studenten. Alle leeftijden doen hier aan mee.
In Tartu zien we bijna geen toeristen. Ons hotel zit vol met jeugdige wielrenners (-sters) uit allerlei landen omdat hier de Europeese kampioenschappen gereden worden. Verder allemaal locals. Tijdens ons eten gisterenavond hebben we kort even contact met twee estlandse dames die ons vertellen dat we in elk geval de wijk 'Supilinn moeten gaan bekijken. Een wijk waarin de huizen nog staan zoals ze vanuit vroeger er waren en die ook op dezelfde wijze worden gerestaureerd. (houtbouw). We beloven hen dat we dat zeker morgen (vandaag dus) zullen gaan doen.
Vanochtend nemen we deel aan een 'wielrennersontbijt'. We kunnen kiezen uit zalm, haring, pasta, rijst enfin...noem het maar op. En waar sporters niet dik van worden worden wij het ook niet (of moeten we dan persé fietsen?)
We beginnen de dag met een bezoek aan het AHHAA Science Center. GEWELDIG!!!
Ik begrijp werkelijk niet waarom wij niet zo iets hebben. Iedereen kan op allerlei manieren kennis maken met alles wat wetenschap te bieden heeft: Ik heb nog maar een keer in de baarmoeder gelegen (zodat je dezelfde trillingen, hartslag etc voelt en wanneer je je beweegt heeft dat ook weer effect op gevoel en gehoor. Echt....ik kan hier zo van genieten...) Bert vermaakt zich met allerlei materiaal wat te maken heeft met waterdruk etc etc. Hij 'speelt' (en ik ook) het hele bezoek in het center. Je kunt fietsen op een stalen draad. je kunt de werking van allerlei zaken op vliegveld zelf meemaken (en begrijpen). Bijv hoe de scans gaan van je koffer, je kunt mensen fouilleren. Alles , alles alles, echt HEEL gaaf!!! Well Done Estland!!
Na het bezoek aan het center lopen we naar de wijk Supilinn. Een wijk waarin de oude Estlandse huizen nog bewaard zijn en blijven. Leuk om te zien. De normale toerist komt hier niet en heeft er geen idee van hoe het er nu echt vroeger uit zou hebben moeten zien. De 'Oude stad' geeft enkel gebouwen in een oud-Duitse stijl.
Vanuit de wijk gaan we naar Toome Hill. een parkachtige heuvel, midden in de stad. Hierop staat een ruïne van een kathedraal, een observatietoren en nog veel meer. Door LP (Lonely Planet) aangegeven als bezienswaardig. We nemen daar in een tentje ook een uitsmijter (ha, ha, lunchje voor 2 euro) en dwalen er wat rond. hele mooie omgeving. Vooral de kathedraal (of de resten ervan zijn mooi. Een hele lange, maar wel leuke dag. Ik ben super geïnspireerd door het sciencecentre. Kan voor heel veel concepten de vertaling maken voor mensen met dementie en FontysEGT. MOOOOII
Mooie dag, vanavond nog lekker gegeten en met de taxi naar huis. Het weer was schitterend maar in de avond regen, regen, regen. We hebben alles bij hiervoor maar (ook deze keer) niets toen we gingen eten...
Morgen een zware reisdag naar het eiland Saaremaa. Snel naar bed maar....
groet

• 10 Augustus 2015 - 14:33

Jos:

Ik wist het wel!
    Na een paar dagen reizen komt altijd "de verzadiging".
    Genieten van de natuur en de rust geeft meer als weer een stad met oude huisjes en Stalin's Suikertaartarchitectuur.

Groetjes,
    Jos