Op zoek naar sandy beaches - Reisverslag uit Kuressaare, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu Op zoek naar sandy beaches - Reisverslag uit Kuressaare, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Op zoek naar sandy beaches

Door: lisette

10 Augustus 2015 | Estland, Kuressaare

Vanochtend gestart, na een kort gevecht met de inductiekookplaat ( Hoe werkt zo'n ding...?), meet een ontbijtje. Lekker op het gemak en bij het eigen appartement Gisterenavond hadden we daar nog even boodschappen voor gedaan. Vandaag zijn we van plan eerst even naar het kasteel van Kuresaarre te gaan om vervolgens de dag aan zee door te brengen. Het kasteel van Kuresaarre ligt mooi; precies tussen het centrum en de zee in. Rondom het kasteel is ook allemaal water, dan een soort dam/wal en vervolgens de zee. Het is een klein kasteel maar wel even leuk om te bezichtigen. Binnen staan mooie exposities en er hangen vooral hele mooie houtsnijwerken (oude).
Vervolgens op zoek naar 'sandy beaches'. Marcus, de man die on het appartement heeft binnengelaten heeft op de kaart aangegeven waar je op dit eiland 'nice sandy beaches' hebt. We stevenen dus op het eerste aangegeven dorpje af. Tijdens het rijden bemerk ik al dat de zee links van me ligt met een strook dennenbos tussen de zee en de weg in. Alle dorpen worden steeds naar rechts van de weg aangegeven. Ik krijg al het stille vermoeden dat een en ander hier zeer anders zal zijn dan bij ons. Het betreffende dorp heeft niet meer dan vier huizen. Wat sandy beaches??
We hebben wel gezien dat er auto's op verschilende parkeerterreinen aan de linkerkant van de weg staan. Dat gaan we dus ook proberen. En ja hoor. Wanneer we bij zo'n parkeerterrein het bos in gaan staan we in 5 minuten aan de Baltische zee. De 'sandy beach' echter behelst niet meer dan her en der wat zand tussen verder gras en kiezels. Het is niet mogelijk mijn hanndoek uit te spreiden op enkel zand....We kijken elkaar eens aan en lopen terug naar de auto. Dit met het idee om een sandy beach te gaan zoeken bij een wat grotere plaats. Dan is er mogelijk minstens een plekje bij waar je ook iets kunt drinken. Helaas beste lezers: NO SANDY BEACHES ON SAAREMAA. Om van strandtenten helemaal maar niet te spreken want ze weten hier zelfs niet dat je op tochtjes van Na de teleurstelling van onze dag aan zee hebben we nl maar besloten an een rondje over een gedeelte van het eiland te doen (100 km). De natuur is werkelijk heel mooi maar daar zijn we onderhand toch wel klaar mee. Nergens kun je een stop maken of je moe van de weg en hopen dat het dorp meer behelst dan 3 huizen en een paardenkop. Eerder hadden we bedacht Talinn over te slaan en de komende 5 dagen aan de zee door te brengen. De keuze is nu niet moeilijk meer. We houden ons gewoon aan ons plan. Morgen nog even hier wat 'highlights' meepikken en overmorgen naar de hoofdstad van Estland. Ik heb de indruk dat we ons daar een stuk beter gaan vermaken.