Talinn, wat breder. - Reisverslag uit Saaremaa, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu Talinn, wat breder. - Reisverslag uit Saaremaa, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Talinn, wat breder.

Door: lisette

14 Augustus 2015 | Estland, Saaremaa

14 aug 2015, 3e dag Talinn
Vandaag hebben we een vol programma opgesteld. Na een lekker ontbijt gaan we op weg naar de Townhall hier. Daar is een expositie van ‘oude meesters’ waaronder Breughel. Het zijn werkelijk allemaal hele mooie schilderijen waarop je steeds allerlei nieuwe dingen ziet (zoals dat een Breughel betaamt). Mooi.
Vervolgens zoeken we ons een weg naar de ‘Russische markt’. Op het internet zien we allerlei waarschuwingen ( at your own risk etc etc) maar we geloven in het goede van de mens en gaan er niet van uit dat ze, als ze centen aan ons kunnen verdienen, de zaak in de war gaan sturen. Je kunt natuurlijk ook overal bang voor worden…). Enfin, we steken het station over en komen aan op de Russische markt. Het lijkt wel een beetje Thailand. Ook hier worden zaken gewoon ‘op’ het spoor verkocht. Verder is het overigens een redelijk normale lokale markt met veel tweedehands spul en wat goederen als fruit, vlees, bloemen en kleding. Niets spectaculairs maar wel leuk om de sfeer te proeven. Is overigens wel anders, althans de bejegening naar ons toe, als elders in Estland.
Dan besluiten we terug te gaan naar een fijn terras waar we volop in de zon kunnen zitten. Is bij een Chinees restaurant (waar geen Chinees te bekennen is maar toch…). De ober herkent ons nog van gisteren dus is (na zijn eerdere tip) supervriendelijk en we zitten er als de koning en koningin.
De zon schijnt volop en we vinden het allebei heerlijk om hem (of haar? Wat is de zon eigenlijk? Ik denk een meisje…) op ons lijf te voelen.
We nemen en Thaise soep en we vragen hem extra heet. De kok heeft echt zijn best gedaan want het is lekker! Spicy, zoals het hoort met grote garnalen en paddenstoelen….gewoon prima.
Op dat moment is het zo ongeveer een uur of twee. We willen nog graag naar een park waarin een residentie van de president gevestigd is. Echter dat is nogal een eindje weg. We wagen het erop ook maar eens het openbaar vervoer uit te proberen en nemen de tram. Op onze (toeristen)kaart kunnen we zien welke tram we moeten nemen (ook even bij VVV gevraagd) en dus instappen. De chauffeur is niet te bereiken. Die zit in een soort ‘cockpit’ afgelsoten met metaal en glas. Dan zie je een bakje waar je je geld in kunt leggen en soms pakt hij/zij dat eruit (het is dus ook zo dat veel toeristen gratis mee reizen, domweg omdat het bakje – vanuit de cockpitzijde- niet geleegd wordt). Locals hebben een soort kaart waarmee ze inscannen. Het kost ons 1,60 euro per persoon en het maakt niet uit hoeveel haltes je meereist. In de tram kun je goed zien welke haltes (namen die ook op de kaart staan) achtereenvolgens gestopt gaat worden. Prima en goed vervoer dus.
Het park is weer even rust en echt wel mooi. Overigens komen we tussendoor weer allerlei geintjes tegen met kunst (sculpturen en gebruikerswaarde). Dat vind k hier in de Baltische staten wel echt leuk. Op de foto’s een bank emt een varken wat je vasthoudt maar we hebben bijvoorbeeld ook een bank gezien (waarop je een piano zag ‘afgedrukt) en wanneer je daarop gaat zitten begint er klassieke pianomuziek te spelen. Zo dat soort dingen. Ik kan daar zó van genieten! Met zulke kleine dingen mensen zó blij maken.
Enfin, het park gehad, lekker wat gedronken en met de tram weer helemaal voor ons hotel afgezet (Dat hadden we eerder moeten weten!).
Inmiddels is het 18.00 geworden. We besluiten even in de alcoholwinkel een flesje wijn te kopen want in het hotel kost dit 10 euro en dat is redelijke bocht. Het gehele hotel is overigens een aanfluiting! Ons bed is 1.40 breed en het dekbed wat erop ligt ook. Keihandig bij het draaien en zo. De kussens zijn kelin en slap en lijken een beetje op onze vaatdoekjes (maar dan gevuld). Gisteren waren wel de handdoeken verschoond maar het bed niet opgemaakt; vandaag was er niets gebeurd. Ik ben dus maar stevig uit mijn slof geschoten. Haalt niets uit maar ik was het kwijt.
De juffrouw van de receptie heeft ons schone handdoeken gegeven (schaap..) en verder trek ik het ‘minimale ‘dekbedje zelf wel weer goed.
Morgen de reis naar Riga.