Laatste dag Dali - Reisverslag uit Dali, China van bertenlisette - WaarBenJij.nu Laatste dag Dali - Reisverslag uit Dali, China van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Laatste dag Dali

Door: Lisette

04 Augustus 2016 | China, Dali

Laatste dag in Dali
Ik ben trots op Lisa en mij. We zijn werkelijk onze grenzen over gegaan wanneer het gaat over de toiletgang. We weten ineens hoe luxe we het hebben met onze mooie westerse wc-potten. We hebben al van alles gehad: van onze normale toiletpot tot een gootje waar je achter ( of naast) elkaar zit met daar tussenin een schotje. Man, man. Maar ja, wat moet dat moet.
Vanochtend zijn we met een gids het Eihrameer rondgegaan waaraan Dali ligt. 216 vierkante km dus dat is geen kleintje. We rijden eerst naar Xizhou waar we een show en theeceremonie krijgen. Dikke tegenvaller; de show was erbarmelijk, zowel de dans als de zang die niet om aan te horen was. Ondertussen werden er voor ons drie kleine cupjes met verschillende thee ingeschonken. Dit alles om ons kennis te laten maken met de Bai ( een minderheid hier in dit gebied). Het sloeg werkelijk nergens op. Dit gebied is ' ten onder gegaan' aan het toerisme. Overigens wel aan hun eigen drommen Chinese toeristen nu. Enfin, beetje door het plaatsje gesjouwd en dan verder naar Zhoucheng. Dat zou wat authentieker moeten zijn en dat klopt ook. De gids leidt ons gewoon door het dorpje heen daar waar de mensen echt wonen. We bezoeken een zeer oude tempel en maken kennis met de voorouderverering van de dorpsgenoten. Voor hun huizen steken ze wierookstokjes aan. Daardoor zou de ziel van de overledene weer onder de familie moeten komen. Het is echter niet de bedoeling dat die ook daadwerkelijk naar binnen komt. Vandaar dat ze er een beetje gekookte rijst bij leggen. Dan kunnen ze buiten de poort eten hè....
Na Zhoucheng komen we in een dikke file van drie uur. Het regent bovendien dat het giet. Er wordt aan de weg gewerkt die tweebaans is. Op sommige stukken is er maar plaats voor één baan ( ik denk op zo'n plaats of 7). Chinezen rijden echter gewoon door. Met het gevolg dat in de smalle stukken twee auto's tegenover elkaar staan ( met een heleboel auto's daarachter) die niet voor elkaar willen ( en inmiddels kunnen) wijken. Er is niemand die op het idee komt om even te regelen dat er eerst wat auto's van de ene kant rijden ( en de andere kant wacht) om het vervolgens andersom te doen. We balen er goed van. Rest ons daarna natuurlijk niets anders dan het geheel meer rond te rijden terug richting Dali. Heel erg jammer. Overigens was de tocht rond het meer wel heel mooi.
Op de avond gegeten en ergens een dikke borrel gedronken. Ik geloof dat we ondertussen bij zo'n 200 Chinezen op de foto staan ....iedereen vraagt om te mogen knippen. Soms leuk, soms irriteer je je er dood aan. Morgen naar Shaxi. Ik hoop dat we daar nog een beetje van het oude China terug vinden. Ik ben er onderhand aan toe.

• 04 Augustus 2016 - 17:59

Ted:

En op naar het volgende avontuur! Geniet ze.