Ban Phae en omgeving - Reisverslag uit Samut Songkhram, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Ban Phae en omgeving - Reisverslag uit Samut Songkhram, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Ban Phae en omgeving

Door: Lisette

20 Januari 2018 | Thailand, Samut Songkhram

We starten onze dag vandaag vroeg op. Afspraak is om om 9.00 aan het ontbijt te zitten. Thaïs ontbijt om wat meer specifieker te zijn. Ik krijg het niet weg. Ben al een moeizame ontbijten en rijst met gehakt en gebakken ei is werkelijk te veel voor me. De dames doen hun best. Ik jaag ze de stuipen op het lijf door een enkele vraag in het Engels te stellen.... Niemand spreekt hier Engels en ik ben blij Manee in de buurt te hebben die alles tolkt. Ik houd het bij een paar hapjes rijst en wanneer iedereen klaar is, en we uiteraard wel een goede kop koffie binnen hebben, gaan we op weg naar Ban Phae. Gisteren kwamen we door een gebied waar veel soort vijvers kagen met Kaag water waarin garnalen werden opgekweekt. Nu komen we door een gebied waar ook veel stroompjes en riviertjes gaan maar met een zeer diverse begroeiing. Het lijkt mij een wat authentieker Thailand dan hetgeen ik voorheen heb gezien ( uitgezonderd het Noorden). In Ban Phae halen we Wat op. Een jongeman die een bekende familie van Hans toebehoort. Hij zal vandaag onze driver zijn en ons het gebied ten Noorden van Ban Phae laten zien. De familie van Wat kweekt paddenstoelen. Heel interessant want dat doen ze op een geheel andere manier dan bij ons. Een soort plastic zakjes worden gevuld met zaagsel. Die gaan vervolgens een oven in om al hetgeen wat er niet goed is ( in het zaagsel) te vernietigen. Vervolgens worden daar zaden van verschillende paddenstoelen in gestopt en die gaan in rekken in een soort schuurtjes met rieten dak ( met daarop vaak folie). Uit de kleine gaatjes aan de bovenkant van de zakjes groeien er vervolgens paddenstoelen. Dat geheel duurt 40 dagen. Na de logs maakt men inkepingen in de zakjes waar dan, na ongeveer 20 dagen, een 2e oogst uit komt. Gaaf om te zien.
We bezoeken daarna ter tempels. De ' witte' tempel ( wat overigens wel meeviel maar er stond inderdaad een mooi wit met gouden gebouw) en een bekende tempel in de stad Ratchaburi: Wat Mahathat Worawiha. Mooi, met Cambodjaanse invloeden. Beide mooi maar beide ook geheel anders.
Onze reis vervolgt zich naar Khao Ngu stone park . Niemand wil mee lopen ( behalve mijn Bert uiteraard) want de tocht zou twee tot 2,5 km zijn. Nou dat viel reuze mee. Ik schat zo'n 500 meter heen en diezelfde meters ook terug. Wel een mooie rotsformatie. Beetje het Stenen woud van Kunming maar dan duizend keer kleiner. Ha, ha. Wel een paar mooie plaatjes.
Weer in de auto en op naar het volgende. Nu rijdt Wat hoog een berg op waarop een tempel staat. Wat ik ervan heb begrepen geen Thaïse of Chinese maar een 'Oud-Aziatische'. Vroeger daar gezet om alle volkeren uit Azië van dienst te kunnen zijn. Op de weg er naar toe zien we erg veel apen. Er wordt in de auto geen raam open gedaan want de alen zijn ' Very dangrous'. Ze pakken wat ze pakken kunnen begrijp ik daaruit. Ook boven bij de tempel zitten ze maar op de een of andere manier mijden ze de heiligdommen. Een echte doe-tempel. Iedereen offert er, overal wierook en iedereen probeert er zijn geluk te kopen en een hoede toekomst te laten voorspellen. Het si te veel om op te noemen op welke manieren dat hier allemaal gaat. Verzin maar wat en ze doen het hier.
Na deze tempel gaan we op pad richting de grens van Myanmar ( 30 km er vandaan). Het einddoel zou een waterval moeten zijn maar dat is volgens mij niet helemaal gelukt. De waterval is in Suan Phueng, maar we reden nog veel meer noordelijker door tot we aankwamen in het 'Royal Park'. Een mooi gebied qua vegetatie maar ook een steenformatie waar water tussendoor stroomde en er zich basis vormden. Top ook weer.
Dan de laatste stunt : we rijden weer helemaal terug maar wel een gedeelte langs een andere weg. Het landschap is er mooi. We rijden tussen best flinke bergpassen door. Stoppen bij een berg ( waarin een grot) en waar dagelijks zo rond 18.00 duizenden vleermuizen uitvliegen ( en die zien we dus ook) om daar 's ochtends weer rond 06.00 terug te komen. Héél speciaal om te zien!
What a day!
We belonen onszelf met een heerlijk dinertje aan de rivier: oesters, Hoi Lot ( vlees van scheermessen) en gebakken vis.....
Lucky me.

• 21 Januari 2018 - 00:38

Elly:

Super weer om te lezen, hopelijk val jedoordit ontbijt niet teveel af

• 21 Januari 2018 - 10:26

Jos Reuken:

Zo te lezen hebben jullie het goed. Nog veel plezier en de groeten!!!
    Hier is iedereen een beetje bekomen van de zeer zware westerstorm en de aangerichte schade.

Groeten
    Jen J