Chantaburi 4 - Reisverslag uit Trat, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Chantaburi 4 - Reisverslag uit Trat, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Chantaburi 4

Door: lisette

07 Januari 2018 | Thailand, Trat

Ik heb er een dagje overheen laten gaan. Wel eerder de foto's geup-load (dat is steeds onzeker of dat lukt) maar nu dus wat later.
Onze vierde dag hier hebben we plan gemaakt: we gaan in elk geval proberen om IN de katholkieke kerk te komen en we gaan eens wat seriezer naar de straat waarin de 'Waterfrontcommunity' verblijft kijken. Daar zijn we al wel eerder doorheen geraced maar dat was dan ook écht 'racen'.
Vroeg op pad dus.
Op de weg naar Waterfront doen we eerst de Wat Phai Lom aan. Is bezienswaardigheid hier. We komen op een nogal verlaten terrein terecht. Er staan vele gebouwen die bij de tempel horen maar er is niets open. Mooie decoraties, dat wel. In een klein gebouw, waartoe we wel toegang hebben zien we hele mooie muurschilderingen. Het gaat voornamelijk over allerlei oorlogen. Ik maar er foto's van om later nog eens goed te kijken wat voor teferelen het eigenlijk zijn. Na nog wat rondgesjokt te hebben zien we één groot gebouw open. Daar worden we ontvangen door een vrouwelijke monnik. Geheel in het wit gekleed met een kaal hoofd. Ze begeleidt ons naar een grote ruimte waar een liggend Boeddhabeeld te zien is. Man, man, we hebben nog nooit zo'n kanjer gezien. Groter, veel groter dan die in Bangkok. De dame legt ons uit (met handen en voeten) dat we wel dienen te offeren: wat maakt niet uit als je maar iets doet. We kopen 2 bosjes bloemen en wat staafjes waaraan wierook, kaarsje én kleine papiertjes zitten waartussen wat bladgoud. De monnik geeft ons aan wat we moeten doen: de bloemetjes op de schaal, de wierook en kaarsjes in een soort bak steken en het goud daar op plakken waar je wilt (alles is hier 'van goud' dus het maakt niet uit waar je het opplakt).
Vanaf deze tempel lopen we de waterfrontcommunity in. We zoeken naar 'the learning house'. Daar zouden we een en ander kunnen zien over deze community. Een oud mooi huis (alles van hout en zowel Thais als Chinees) met daarin allerlei oude en recente foto's. Helaas is alles in het Thais dus weten we niet waar we nu eigenlijk naar kijken....
We eten en drinken wat aan het water en dit geheel duurt wat langer dan verwacht. Een giga-regenbui die veel langer duurt dan we dachten en dan ons lief was. Daarna op zoek naar al het katholieke wat hier te vinden is: The cathedral of the immaculate conception....én op zoek naar nog twee kruizen die boven de daken uit komen. Die laatste blijken van een soort klooster te komen. Gewoon met nonnen zoals wij die kennen van vroeger (alleen de rokken zijn wat korter). We worden netjes welkom geheten en de non die we ontmoeten geeft ons, wanneer ze weet dat we uit Nederland (met veel katholieken komen) de vrijheid om overal rond te kijken. Kapel, kerststal , de hele ratteplan. Leuk wel. Wanneer we uiteindelijk bij de katedraal aankomen mogen we eerst niet binnen. Na wat aandringen wel, maar deze mevrouw wil ons alles uitleggen over Maria en Jezus Christus. Dat laatste dacht ik dan ook...
We vertellen haar dat het verhaal bekend is maar ze weet van geen ophouden. We schieten snel wat fotootjes en lopen terug naar ons hostel.
Daar tipt de eigenaar ons op de lokale markt die, best dichtbij, plaats vindt op zaterdag en zondag. Eigenlijk een soort nightmarket die we ook in andere steden/plaatsen gezien hebben. We slenteren er wat overheen. Het ruikt lekker, ziet er lekker uit maar de bedoeling is dat je bij diverse kraampjes wat koopt en dat dan, op allerlei zitjes, op gaat eten. Keigezellig maar het punt is dat wij niet weten wat we precies kopen. Daar wagen we ons dus maar niet aan. We eten in een restaurant gelegen aan het marktgebied:Chanthorn restaurant. Stat op dit moment op nr 1 bij tripadvisor. Bekend om traditionele no-nonsens gerechten. Het is er druk, eten is lekker, maar het is geen restaurant waar je lekker rustig kunt eten. De tafels zijn op een avnond drie keer bezet. Van der Valk is er niets bij.. Zowel de markt als dit restaurant is gelegen bij de brug die ten zuiden van ons hostel ligt, vlk bij winkelcentrum Robinson (wordt op allerlei toeristenkaartjes aangegeven). Ook dit weer beloopbaar. Ik schat de beste bezienswaardigheden binnen een straal van 2 km.
Mooi en vol dagje dus. Vandaag hebben we wel wat aan Waterfront gedronken maar verder wat gelantefantert. Even ook wat rust inbouwen. We hebben het allebei nodig.

;

• 07 Januari 2018 - 22:24

Elly:

Grappig, die liggende boeddha . Betekent dat iets speciaals? Leuk om te lezen. Geniet....