Naar Swaziland - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu Naar Swaziland - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Naar Swaziland

Door: lisette

01 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Hazyview

Via het Krugerpark naar Swaziland 31 juli

Vandaag rijden we met onze touringcar, dóór het Krugerpark, richting Swaziland. De laatste keer in het Krugerpark dus en we hebben meteen prijs. We zijn er nog geen kwartier in en zien al een drietal buffels en even later ook twee neushoorns. Daar hebben we op onze échte jeepsafari flink naar moeten zoeken en konden we alleen vanaf hele grote afstand plaatjes schieten. Vandaag neem ik me voor gewoon te genieten en niet de Afrikaanse werels te bezien door het rechthoekje van de lens. We hebben fotoś genoeg en kunnen van iedereen nog mooiere fotoś overnemen. Toestel weg (voor zover dat mogelijk is) en gewoon kijken wat er op ons pad komt. Steeds weer mooi, de impalaś. Kukuś, zebra's, olifanten etc.
We nemen koffie op een koffieplaats in het Krugerpark zelf. Lekker aan een rivier zitten. De zon is warm. Winter in ZuidAfrika....heerlijk. IK schat overdag zoń 25 graden. (Nu,. Bij het schrijven van dit verslag is het 22.00 en ben ik blij dat het kacheltje aan is.
Met zijn vieren (Frank en Anja) hebben we het reuze naar ons zin. Gewoon niets tegen elkaar hoeven zeggen en toch weten wat je nodig hebt van de ander. Dat is nog wel het meest grote kadootje van deze vakantie.
We zien ook nog wat giraffen. Ook een moeder met een kelintje. We vragen ons af hoe leeuwen die te pakken krijgen. Dan dient immers de nek doorgebeten te worden (giraffen kunnen loeihard schoppen dus leeuwen komen daar niet zomaar in de buurt om ze te pakken). Onze gids legt uit dat ze met meerdere leeuwen de giraffen (of althans hun uitgezochte giraffenprooi) richting de asfaltweg jagen. Daar blijken ze niet te kunnen blijven staan omdat dat te glad is. Dan vallen ze en dan slaat koning leeuw toe.
Na het Krugerpark (die route was oké voor het vervolg en beter dan de snelweg) lunchen we eerst. D.w.z. we kopen wat broodjes en yoghurt in een grote (spar)supermarkt en eten nog snel even buiten de bus of in de bus. Het prograamma zit te vol en in zoń wildpark zie je allerlei dingen waarvoor een ieder meent even te moeten stoppen...
Na deze lunch gaan we op weg naar Swaziland waar we vanavond in zullen overnachten. Al snel paseren we de krokodillenrivier. STOP dus. Niet te geloven, al die engerd liggen daar gewoon te wachten tot er een vogel of wat dan ook voorbij komt. Gelukkig staan we het vanaf een brug te bekijken. Man.....
We zien hier ook nijlpaarden, eerst helemaal onder het water, en dan zo af en toe eens met de kop boven komend. Ik geloof dat ik van alle dieren de krokodil wel het emest angstaanjagend vind. Ik vind het allemaal wel een beetje eng...Het is niet zo dat ik in dit land eens een leuke wandeling ga maken.. (en dat doe ik toch graag),
Enfin, we passeren de grens met Swaziland (iedereen krijgt een stempel dat je Zuid Afrika uit bent en vervolgens weer een dat je Swaziland binnen komt. ). Meteen in het culturele gedruis: een 'traditioneel' Swazidorp met zang en dans.
Swazidorpen bestaan uit zg familiedorpen. Er zijn een aantal belanrijke hutten: die van de 'chief' (welke er meerdere vrouwen op na houdt), die van de grootmoeder (die de belangrijkste figuur in het kleine dorpje is) en de hit van de eerste vrouw. Meisjes gaan wonen in het dorp van de man. Wanneer de grootmoeder overlijdt, neemt de eerste vrouw haar plaats in. Kleine subcommunity' s dus binnen een groter dorp. Uiteraard gaan ook de swazi met hun tijd mee maar je ziet in het landschap wel steeds groepjes van 5 of zes huisjes waarvan er één of drie ( heeft te maken met geld denk ik) nog 'redlijk' traditioneel gebouwd zijn. De rest van de huizen zijn gewoon 'kleine vierkantjes met een deur'. Mooi wel dat die traditie er nog in blijft.
Uiteraard hebben we een toeristisch showtje gezien maar zowel de zang als de dans was zeer indrukwekkend. We hebben er alle vier van genoten en een tweetal van ons heeft ook een dansje gewaagd. Keileuk!
Swaziland is ongeveer net zo groot als Belgë maar heeft maar 1 miljoen inwioners. De mensen zijn trots. Trots op wat zij presteren en betekenen, trots op hun cultuur etc. Ze zwaaien niet meteen terug wanneer blanke mensen vanuit een toeristische bus naar hen zwaaien (en gelijk hebben ze). Wel supervriendelijk in het contact. Het landschap is ook hier weer mooi. Het lijkt wat 'ongerepter' en de bebouwing is dus veel minder dan in ZA. Kleine groepjes huisjes en een veel minder schril contrast tussen arm en rijk. Doet me goed!!
Onze lodgehier is echt leuk. Alles in de vorm van swazidorp. Genieten. Vanavond lekker gegeten en morgen weer vroeg op. Zoals het hoort bij een groepreis....zes uur op, 7 uur ontbijt en 8 uur vertrek. Ik heb het nog niet zo met groepsreizen....