Dwars door Estland - Reisverslag uit Kuressaare, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu Dwars door Estland - Reisverslag uit Kuressaare, Estland van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Dwars door Estland

Door: Lisette

09 Augustus 2015 | Estland, Kuressaare

Vandaag zijn we dwars door Estland gereisd. Van Tartu naar het eiland Saaremaa. Ik moet mijn woorden over onze eerste routes door Estland terugnemen want deze eg was echt leuk om af te leggen. Niet zoveel kilometers maar wel veel uren.
Gevarieerd landschap en hoe dichter bij de zee hoe vriendelijker en gevarieerder alles wat je vanuit de auto zag. We nemen de veerboot (25 min) naar het eiland Muhu, en van daaruit is er een brugverbinding met het eiland Saaremaa. De zon schijnt volop en de lucht s staalblauw met enkele kleine witte wolkjes. Prachtig dus. Veel water op het eiland dus ook de begroeiing is gevarieerd. Ons appartement ligt in het grootste plaatsje op Saaremaa nl Kuressaare. Is een aanrader (Arno apartment, uus 47, 93811, Kuressaare, Estland). Een huis zoals hier gebouwd (van hout dus) met daarin enkele appartementen. We hebben een grote slaapkamer met daarin een klein eettafeltje, een klein keukentje waarin je volledig zou kunnen koken en een buitenterras, ruim en met uitzicht op omheind grasveld. Wanneer we staan te wachten op de veerboot belt ene 'Marcus' ons. Of we weten wanneer we ongeveer arriveren. Nou ....bij 'arrival" staat die dus op ons te wachten, laat ons alles zien, geeft ons een nette plattegrond en geeft aan waar de mooiste 'beaches' zijn en waar we lekker kunnen eten. We zitten op zo'n 7 min loopafstand van het centrum van Kuressaare. Een klein plaatsje wat zeer vriendelijk oogt. Alle huisjes zijn van hout en het is allemaal netjes gedecoreed met (wederom) heel veel bloembakken. De mensen zijn vriendelijk. Overal terrasjes en eettentjes. Dit gaat helemaal goed komen. Kuressaare ligt bijna aan het eind van dit eiland. Ook aan de zee dus.
Voor vandaag nog geen foto's. (Het uploaden kost giga veel tijd en gaat vaak mis) Ik heb er even geen zin in om 'die tijd te verdoen'. De intimiti zijn altijd van harte welkom om ze eens bij ons te komen kijken maar ik neem aan dat een ieder dat wel weet. Foto's dus morgen weer.
We gaan ons vanavond bezinnen of we de hoofdstad Talinn niet over zullen slaan en hier gewoon bijboeken tot zaterdag (dan hebben we hier vijf hele dagen). Ik moet nog even op het net om te kijken naar het weer. Dat dient goed te zijn. Én we gaan morgen eerst eens zo'n strand bekijken. Dan nemen we de beslissing om Talinn wél of niet te cancelen en door te rijden of hier wat langer te blijven. Ik heb het stille vermoeden dat het het laatste wordt.
Inmiddels heb ik hier al een wasje gedaan (tja, iemand moet het doen bij zo'n 21 dagen en hangt allerlei ondergoed in one (ens) zo nette tuin te drogen. Even omkleden en ergens lekker eten en dan gewoon 'op ons honk zitten'. We hebben uiteraard al wat boodschappen in de ijskast liggen als wijntje, kaasje etc etc. We kunnen er allebei van genieten om dan zo even, op zo'n route, een thuis te hebben. Dat gaat hier waarschijnlijk lukken.