Laatste dag in Baltic: tropische verrassing - Reisverslag uit Riga, Letland van bertenlisette - WaarBenJij.nu Laatste dag in Baltic: tropische verrassing - Reisverslag uit Riga, Letland van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Baltic: tropische verrassing

Door: Lisette

17 Augustus 2015 | Letland, Riga

17/8/2015
Het is vandaag onze laatste vakantiedag in de Baltics. En wat voor een. Een tropisch feestje. Het weer is vandaag wederom schitterend. We horen van de mensen hier dat we ‘lucky’ zijn omdat het in de Baltische staten nooit meer dan 14 dagen per zpmer echt mooi weer is. Eigenlijk hebben we enkel de eerste dagen in Riga wat regen gehad. De rest was gewoon supergoed. Lucky-us!
We besluiten vandaag met de trein naar Jurmala te gaan. Jurmala is een strook met een aantal kleine dorpjes naast elkaar. Ze liggen pal aan zee: De golf van Riga. Vroeger, toen de Russen hier nog alles bezet hadden, gingen die naar Jurmala om te zien en gezien te worden. Afwisselend genoten ze dan (de eliten) van het strand en de verschillende spa’s die daar zijn (terwijl de rest lekker naar hun pijpen kon dansen). Het is ‘vergane glorie’. Huizen en gebouwen van hout maar wel met allerlei versieringen erop. Het lijkt een klein beetje op Karlovivari in Tjechië. Althans daar deed het mij aan denken.
De treinreis (klein half uurtje) gaat goed en voor 2,80 zijn we samen daar. We nemen de halte ‘Majorie’ waar we eruit gaan. Dat zou meteen in het centrum moeten zijn en dat klopt ook. Één straat met allerlei soevenirs- en kledingwinkels, restaurants en café. Overigens niet gezellig om te lopen en ik kan niet goed duiden waar dat aan ligt. Enfin, we genieten toch wel en komen uiteindelijk aan de zee……WTF: Brede zandstranden inclusief strandtenten die we uiteraard onmiddellijk bezetten. Heerlijke strandwandeling gemaakt, wat gegeten aan de zee en zo rond een uur of 5 weer terug. Terug in Riga samen nog een kan sangria weg zitten toeteren en nu zover dat we even koffers fatsoeneren, dan onszelf en vervolgens vanavond hier nog even gaan eten en stappen.
En dan terug naar het Oisterwijkse. Ook helemaal goed. De Baltics hebben we gezien. Het heeft hele mooie steden (met allemaal een Old-Town, het heeft een hele basis keuken (culinair) en de afstanden tussen steden zijn lang en saai. In elk land woont dan ook maar zo’n 2 miljoen mensen. Tussen steden zie je dus alleen maar…..BOMEN, BOMEN en nog eens bomen. Lithouwen vond ik het minst. Wanneer ik nog eens over zou doen zou ik de verbindingen tussen de steden gewoon met de trein doen en, indien nodig, in een stad een auto huren.
Tot zover. Volgende berichten gaan weer uit een warm Thalland komen
Dank voor alle reacties op dit reisverslag. Is ook altijd leuk om te lezen wanneer je er dan zo’n vakantiedag hebt op zitten.

• 17 Augustus 2015 - 18:15

Ted:

Mooi hoor! Wat ziet er dat gezellig uit!. Veel plezier nog vanavond en goeie reis! xxx

• 17 Augustus 2015 - 22:02

Elly :

Dank voor je verslagen ;) , goede terugreis en welkom in regenachtig Oisterwijk, kijk uit naar je fotoboek, groetjes Elly

• 18 Augustus 2015 - 10:48

Jos:

na deze prachtige verslagen weet ik het zeker; geef mij maar Spanje!
    Tot gauw ziens,
    Jos