Hluhluwe gamedrive en St. Luciameer - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu Hluhluwe gamedrive en St. Luciameer - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Hluhluwe gamedrive en St. Luciameer

Door: lisette

05 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Hluhluwe: Gamedrive en St. Luciameer (2/8/14)

redlijk fit wakker geworden want gisterenavond vroeg naar bed. De rest is nog bij een kampvuur blijven zitten. Vanonder mijn klamboe kreeg ik verschillende deja vu's over 'streets of London', 'House in New Orleans' en 'de moord van Loon op Zand'. Ha, ha...het lijkt wel scouting.
Vandaag hebben we onze derde gamedrive gedaan. Dit keer in een compleet ander landschap. Daar waar het Krügerpark plat en uitgestrekt is, eden we hier door een bergachtig landschap. Heel mooi overigens. We krijgen een Engelse dame mee als ranger (Tina). Ze vertelt duidelijk en legt veel dingen uit. We weten nu bijvoorbeeld dat olifantengroepen met elkaar communiceren, dat ze dat over meer dan 15 km kunnen en dat ze dat doen middels geluiden die wij niet kunnen horen. I(n dit park komt de Big 5 ook voor. In het park waarin we nu zijn zien we heel veel neushoorns. Blijkbaar is hier ook een of ander fokprogramma lopende. Ook grote kuddes buffels. Er wordt ons uitgelegd dat die echt heel erg gevaarlijk zijn. Van andere dieren kun je aan hun lichaamstaal zien of ze je willen waarschuwen vóórdat er wordt aangevallen; de buffel is echter dusdanig onberekenbaar dat hij elk moment ineens zijn slag kan slaan. Tina wijst ons erop dat dan de enogste oplossing is: héél hard lopen en in een boom zien te komen. Bij leeuwen zou je juist stil moeten blijven staan en oogcontact (ter teken van dominantie) maken én houden! Ik vraag me af of we deze informatie nodig hebben op deze drive. Niet te hopen.
In het gebied zijn veel stukken afgebrand, althans de bodemlaag. Dat hebben we al op veel plaatsen in ZA gezien. Het is de bedoeling dat het dorre gras verbrand waarna later weer allerlei nieuws sneller groeit. Er ligt altijd wel ergens wat te smeulen hier. Overigens zijn die stukken zwarte grond wel mooi tegen de andere rode en gele aardkleuren. Ons tochtje is mooi en het weer kan niet beter. In Krüger ztaen we met wel 4 lagen kleding over elkaar aan in de jeeps, nu met t-shirtje en soms vestje erover. Ik schat zoń graad of 25. Heerlijk. Op de een of andere manier lijken die beesten dan ook wat minder gevaarlijk...
Vanaf de drive stappen we weer in de bus en rijden naar het St. Luciameer bij het plaatsje wat ook St. Lucia heet. Leuk plaatsje, veel winkeltjes en restaurantjes en heel veel waarschuwingsborden dat er ś avonds en 's nachts nijlpaarden rond lopen en dat dat dus gevaarlijk is. Die beesten liggen de hele dag onder water waarbij ze af en toe eens met hun hoofd boven komen. Zodra de zon minder wordt/weg is komen ze aan land en sjokken ze daar dus gewoon rond. Brrr, ik hoef er geen tegen te komen. Het nijlpaard veroorzaakt hier in ZA de meeste doden van alle dieren. En het zijn kleppers (dat hebben we nu gezien). Ze lijken lui en traag maar we horen hier dat ze 45 km per uur halen.
We lunchen hier superlekker en doen ons voor een tientje te goed aan mosselen, calamaris, grote garnalen en heekfilet. Lekkerrrr!!!
Dan met zijn allen naar de boot. Het zijn open boten met alleen boven het hoofd een soort plafond. Overal stoelen van waarop je de kanten af kunt speuren naar nijlpaarden en krokodillen. We zien een klein krokodilletje en heel veel nijlpaarden. We hebben geluk wat we zijn ook zo tegen vieren nog op het water. Verschillende nijlpaardengroepen hebben zich al op de kant gehesen en liggen nog even te zonnen voordat ze hun dorpsrondje zeg maar maken. Ook zien we zoń hele groep weer in actie vanaf de kant terug het water in. Dat is echt heel mooi om te zien. We hebben kunnen filmen maar ik krijg het filmpje e niet op vanaf hier.
Hele leuke dag gehad dus en nu aankijkend tegen een lange, lange reisdag van 550 km. Hele dag in de bus dus om van Hluhluwe naar de Drakensbergen te komen. Volle week hier nu en het lijkt al veel langer. We kijken uit naar de dingen die ons nog te wachten staan.