Op weg naar de Isaan - Reisverslag uit Surin, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Op weg naar de Isaan - Reisverslag uit Surin, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Op weg naar de Isaan

Door: lisette

20 Januari 2016 | Thailand, Surin

woensdag 20 januari.
Vanochtend reden we om zes uur weg op weg naar de Isaan. Eindbestemming voor vandaag zou Surin worden. We hebben besloten onze route in een wat omgekeerde volgorde te doen zodat we in het begin het meeste kilometers vreten om vervolgens op de terugweg voornamelijk een hoop dingen te gaan zien. Van Pattaya naar Surin dus en morgen van Surin naar Ubon Ratchathani.
Ik weet niet hoeveel kilometers we vandaag gedaan hebben maar zo een uurtje of 6/7 in de auto gezeten. Het gebied waar we door reden was mooi. Het échte Thailand denk ik. eerste stuk door een wat bergachtig gebied (tot aan Korat) en daarna vlak met veel landbouw. Veel suikerriet en Cassave. de begroeiing is mooi en zeker gevarieerd. Hier rijd je nog langs de houten huizen op palen zoals je nog wel op thaise afbeeldingen ziet staan.
de vrachtwagens die we tegenkomen zijn allemaal mooi beschilderd in allerlei vrolijke kleurtjes. Bovendien zijn de meeste veel te hoog geladen en we komen er dan ook een tegen (met aanhanger) die kompleet op zijn kant ligt.
Bij een korte stop bij allemaal kraampjes langs de eg waar ze bamboe in potten verkopen, groenten etc kopen we een zak 'bonen'. Op de foto zie je ze bovenaan in zakjes hangen. je haalt er het schilletje af en daarin zit een wat plakkerig goedje (met uiteraard steeds een pitje/boontje) dat je eraf kunt eten. Smaakt lekker zoet, kenden we nog niet dus tevens ook weer wat wijzer.
Onderweg ook nog aangehouden door de politie. Volgens hen reed Hans te hard en gebruikte hij ook de verkeerde baan. Er werd om 400 bath gevraagd. Hans, stoïcijns als ie kan zijn reageert nergens op. Wijst op de toegestane snelheid op zijn navigatiesysteem en blijft olhouden dat hij niemand verstaat. Blijkt te werken want we kunnen door.
Een 80-jarig dametje (of meer) laat ons een blik op en in haar huis zien. Letterlijk en figuurlijk want het gehele huis lijkt wel van bljk te zijn. Op de fotoś ook 'de keuken' te zien. Dat was geloof ik nog wel het meest ordelijke plekje in het huis....Man, man...wat een ellende.
Enfin, uiteindelijk in Surin. Op een eerste rontonde twee grote slagtanden met daaromheen wel honderden olifantjes geplatst. In Surin is niet veel te doen of te zien maar eens per jaar komen hier zoń kleine 300 olifanten die al hun kunsten vertonen. De gehele stad staat dan ook n het teken van de olifant: veel beelden, fonteinen als een olifant, straatlantaarns met daarop olifantenkoppen etc etc.
We zitten in een zeer net hotel bij het busstation. Mét zwembad dus daar ga ik nu maar eens even in plonzen. Het is hier warm....

• 20 Januari 2016 - 20:21

Anja:

Zo te lezen gaan jullie mooie pure dingen zien de komende dagen. Geniet er van met zijn allen en graag véél foto's zodat we mee kunnen genieten!