Bezoek Phimai en weer 'huiswaarts'. - Reisverslag uit Phimai, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Bezoek Phimai en weer 'huiswaarts'. - Reisverslag uit Phimai, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Bezoek Phimai en weer 'huiswaarts'.

Door: Lisette

26 Januari 2016 | Thailand, Phimai

26 januari
We zijn alweer op de terugweg van Khorat naar Pattaya. In Khorat hebben we gelogeerd in Hotel Siri. De dag van aankomst zijn we 's avonds met een aantal Thaise dames gaan eten. Ze hadden een restaurantje uitgezocht (Hansa) en regelde daar ook het gehele menu. Van allerlei dingen en overal van proberen. Superlekker
Gisteren zijn we in de ochtend richting Phimai gereden. Dat is zo'n 40 km vanaf Khorat. Het centrum van Phimai is historisch park. Ook hier weer een grote kmertempel. Blijkbaar heeft deze model gestaan voor de grote in Cambodja Ankor Wat ( goed geschreven?)
Phimai staat bovendien bekend om het feit dat daar de grootste en oudste bayanboom zou staan. Nou die hebben we gezien. Het leek wel een groot bos waar we onderdoor liepen. Heel speciaal. Het lijkt of die bayan luchtwortels maakt die vervolgens weer elders de grond in gaan, en daar dus weer verder als boom omhoog groeien. Onder het bladerenplateau zien we weer de doeken en versieringen om de stam, her en der een 'thuistempeltje' en een vrolijke muzikant waarbij we het een of ander instrumentje kopen, overigens is het sinds eergisteren behoorlijk koud in Khorat. Bert en ik hebben alleen wat korte broeken en shirts bij ons dus we vernikkelen van de kou. Vóór het etentje met de dames scoort Bert een lange broek en ik een soort wollen stola en een of andere flowerpowerbroek ( het geheel is niet om aan te zien maar de doek is wel warm)
Toen we gisteren terug kwamen uit Phimai zijn we er samen maar even op uit getrokken om te kijken of we wat anders konden kopen. Vlak bij het hotel vinden we een Chinese straat. Altijd prijs bij dit soort winkels. Bert een jackje en ik joggingbroek en -trui. Kost hier allemaal niets. We hebben het in elk geval warm. Dat is al iets.
Na onze inkopen drinken we samen iets op een terras. Er komt een stokoud vrouwtje onze kant in, loopt met stok en gaat moeizaam op de trap voor de bar zitten. Ze heeft een zakje witte rijst bij zich, is duidelijk ondervoed en heeft het nog kouder dan wij het hadden. Wanneer ik haar hand voel lijkt het wel alsof ik twee ijsklompjes in mijn handen heb. Ik hoef niet lang na te denken en geef haar mijn mooie wollen doek. Ze is er zó blij mee....
Op dit moment rijden we, via Bangkok, terug van Khorat naar Pattaya. We stoppen in het dorpje Si Khiew en bekijken daar een nieuw gebouwde tempel: wat Pho. Het is een gigantisch complex met pracht en praal en veel planten en bloemen als aankleding. Vormbomen en mooie tuinarchitectonische hoogstandjes.
De tempel is nog net helemaal af maar hier wordt geld nog moeite gespaard. Binnenin staat een geweldig grote sculpturen van een of andere monnik. Nog nooit zo groot gezien. Uiteraard kun je hier weer van alles doen om geluk te krijgen: voorspellingen doen met de mikados5okjes, bladgoud kopen en op een beeld plakken, iets op een tegel schrijven en daarvoor betalen ( en dan maar hopen dat die geschreven wens ook uit komt), een bakje met muntjes van 1 bath kopen die je vervolgens in een gegalvaniseerd rij van naast elkaar geplaatste grotere bakjes moet doen en nog veel meer.
vervolgens de rit terug naar Pattaya. Eens bekijken wat er de komende dagen nog gaat gebeuren en wat we nog precies willen. Het is er in elk geval warmer!!

• 26 Januari 2016 - 12:17

Elly:

Roze omslagdoek staat je ook niet Lisette! Ja jij wilt alles wel weggeven. Typisch jij. Geniet van je laatste week, groetjes aan Bert en Hans