Strand- en straatperikelen - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Strand- en straatperikelen - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Strand- en straatperikelen

Door: Jomtien

12 Januari 2018 | Thailand, Jomtien

We zitten op het strand onder een afgedekt 'plafond' van allerlei parasols. Er kan geen spiertje zo'n meer door en dat is maar goed ook. De strandstoelen staan hier dicht tegen elkaar. Dichter dan dat we dat in ons land ook wel zien. Hutje mutje dus. Daar tussendoor ( daar waar het gaat) scharrelen duiven, lopen verkopers, pedicures en masseurs. Je kunt hier jezelf gewoon de hele dag vermaken door alleen maar te kijken wat er gebeurt. Er mag op geen enkel strand meer gerookt worden. Politie speurt langs de stranden en wanneer je betrapt wordt betaal je 10.000 bath ( 250). Duur sigaretje dus. Vier meter verderop, op de stoep mag het wel.....
Verkopers hier verkopen van alles. Soms souveniertjes, warm en koud eten ( die met warm hebben een soort stoof bij zich met daarop een schaal zodat een en ander warm blijft), schaaltjes afgepeld en hapklaar fruit, kleding etc etc. Één van de verkopers heeft een soort metalen afgesloten bak bij zich. Daar heeft ie koeken in zitten. Al lopend over het strand roept ie ' lekker, lekker, van den bekker'. Waarschijnlijk Brabanders ontmoet.
We hebben inmiddels het plan definitief gewijzigd. Waren van plan overmorgen hier weer te gaan maar hebben er toch maar wat dagen aangeplakt. Gaan nu op 17 jan terug naar Hans. Dan een tochtje van een dag of vier richting Ratchaburi, nog 2 dagen pattaya en dan weer naar huis. We willen steeds teveel. Ook voor deze reis hadden we nog een extra stopingepland in Chengchoengsao maar die dus geskipt.
Ook het straatbeeld is hier keer dan vermakelijk. We ontbijten hier zo rond 11.30 en dan hebben de meeste Thaien al wel zin in een lunch. Door de straat rijden karretjes op en aan. Je moet je dan een bromfiets voor stellen met daarop ( vaak) man en vrouw. Aan die fiets is een karretje met afdakje gelast. Aan de achterzijde een klein bbq-tje. Ze verkopen van allerlei etenswaren . Al toeterend rijden ze langzaam door de straat. Iedereen heeft zijn/haar eigen geluidje en wanneer men dat hoort ( en het eten uit het betreffende karretje bevalt zich) komt men de straat op en bestelt een bordje van hetgeen ze willen. Ik geloof niet dat hier veel mensen zelf koken. Iedereen eet van de straat. Het moeten ijzeren magen zijn die die Thaien hebben want de vis waarmee rondgereden wordt, al dan niet gebakken, hangt er zo'n hele dag aan....
Onze mede buitenlanders zijn meer gericht op drank. Gisteren stopt er een busje voor het terras waar we iets zitten te drinken. Wanneer de schuifdeur open gaat komt er een peleton (hele) oude mensen uit. Ze zijn beperkt mobiel, hebben een smile van oor tot oor en het is me duidelijk dat ze ' blij zijn dat ze er zijn'. Ik schat 75 tot 80+ers.
Ze blijken twee, naast elkaar gelegen kamers te hebben recht tegenover waar we zitten.
Wanneer ze uiteindelijk met koffers en hebben en houden boven zijn zie ik de balkondeuren open gaan bij beide kamers. Een Noorse vlag wordt tussen de twee kamers in neergehangen en het gezelschap ploft in de stoelen. Een uurtje later zie ik twee van hen bij de supermarkt. Ik ben na hen aan de beurt en ik moet erg lang wachten. De dames kiezen uit welke drank zal worden ingestaan. Ze vertrekken met wel 5 grote flessen rum, gin etc etc. Man, man, dát gaat een feestje worden....
Vanaf de overkant zie ik ze hun drankjes inschenken. Beide groepjes hebben blijkbaar verschillende drankjes want er wordt steeds in ( en bij-) geschonken en vervolgens wisselen ze borreltje, door het hek tussen de twee kamers, uit. Proost.
'Benidorm Basterds' denk ik.