Chantaburi dag 2 - Reisverslag uit Trat, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Chantaburi dag 2 - Reisverslag uit Trat, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Chantaburi dag 2

Door: Lisette

04 Januari 2018 | Thailand, Trat

Vanochtend vroeg opgestaan. Een prima 'American breakfast'(bij e prijs van Cherchan-hostel inbegrepen) met 2 eideren, worstjes, uitgebakken ham/spek, koffie, thee, jus-tje, warme geroosterde boterham, boter am etc etc. Kortom: voor mij véél te veel en voor Bert 'meer dan goed voor hem is.
Om 11 uur gaan we de stad in. We hebben een plattegrondje in bezit inmiddels en besluiten in elk geval naar The King Taksin Shrine te gaan (een Shrine is gewoon een grote versierde paal die, in dit geval, ter nagedachtenis is voor een oude koning 'Taksin' genaamd. Die paal staat dan in een soort tempeltje en iedereen offert daar van alles. We zien zelfs varkenskoppen op een bordje liggen. En allemaal voor die al lang dode koning..... Ook willen we de 'City-shrine' zien. Eenzelfde paal maar dan weer in een ander gebouwtje. Dat zijn twee dingen die als 'bezienswaardig' staan aangegeven. Dan uiteraard ook even naar toeristeninformatie om te kijken of er wat te halen valt. We zijn nog niemand tegen gekomen die wat meer Engels spreekt dan 'yes', 'no'en 'I don't know'. Beetje behelpen dus maar hetgeen we echt nodig hebben om te weten lukt aardig al is het met handen, voeten en tekenen.
Heel Chantaburi staat vol met temels. In het begin lopen we ze nog binnen wanneer ze op onze route liggen maar daarna niet meer. We hebben vandaag 4 uur gelopen. Uiteraard met wat stops maar daar moet je je ook niet veel bij voorstellen. Het woord 'terras' zoals dat bij ons is , is hier niet belend. Soms zijn er wat mensen aan het koken die wat tafeltjes op straat of onder een luifel hebben geplaatst met van die kleine krukjes. Ergens staat dan een koelkast en als je geluk hebt zit daat wat cola, sinas of zoiets in. Je bestelt één flesje cola met twee glazen. Ijs is er volop (voor in cola) en dat is maar goed ook. Het is hier erg warm.
De tempels zijn leuk. Het is een heel ander Thailand dan we gezein hebben m.n. omdat er zoveel verschillende invloeden zichtbaar zijn. Chinees boedhisme vermengd met Kmer, Thai boedhisme en dan ook nog een en ander europees erbij. Dat zie je dan ook terug in de tempels.
Het offeren (en zoeken naar vervulling van wensen etc) is hier hetzelfde als overal. Ik geloof niet dat hier iemand angs een tempel of Shrine durft te lopen zonder de hele trala aan offering te doen. Het moest eens fout met je aflopen.
In Chantaburi is ook een nightmarket maar daar gaat het er overdag gewoon hetzelfde aan toe als in e avond. Van alles te koop, veel eten en kleding.
De foto's lopen wat door elkaar omdat het héél moeilijk is om achteraf nog te herinneren in welke tempel je welke foto hebt gemaakt. Meest opvallende tempel was in elk geval Wat Bat Muang; de oudste tempel van Chantaburi. Hier waren ook de diverse invloeden het meest zichtbaar.
Rond half vier zijn we terug bij hostel. Daar kopen we wat biertjes voor 50 bath (1,25 euro). Voor het hostel kun je zitten en een beetje het straatgebeuren bekijken. Onze overbuurvrouw woont in een soort garage (zoals velen hier). Kleine ruimte met een roldeurtje ervoor. Daar heeft ze haar bed, TV en tijdens de nacht ook haar scooter in staan. Ze heeft er wel een mooi voortuintje bij gemaakt....

PS: ik krijg de foto's niet toegevoegd....Morgen beter.