Aankomst Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu Aankomst Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Aankomst Johannesburg

Door: Lisette

28 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Aankomst Johannesburg 26 juli 2014.

Vanochtend rond half twaalf, allemaal helemaal kapot, op het vliegveld in Johannseburg aangekomen. De meeste van ons hadden op het 2e gedeelte nog wel wat kunnen slapen maar je bent eigenlijk te veel van jezelf aan het vergen. Een eerste vlucht van 6,5 uur, dan een tussenstop die 5 uur duurden en vervolgens wederom een vlucht van maar liefst 8 uur. Enfin, we zijn er en we gaan ervan genieten. De eerste vlucht was een feestje. Wat een bak van een vliegtuig: twee verdiepingen over de hele lengte en zelfs de wc-tjes waren lux. Niet te vergelijken met KLM.
De reisleiding, een goed verstaanbare zuidafrikaan 'Riaai”, haalt ons op, gaat met ons pinnen en neemt ons vervolgens mee naar een aantal hoogtepunten in de hoofdstad Pretoria: we bekijken het voortrekkersmonument (een monument ter ere van hetgeen de boeren destijds hier gedaan hebben om dit 'hun' land te maken), het huis waarin Paul Kruger gewoond heeft en uiteraard zijn standbeeld op het Kerkplein hier in Pretoria. Krüger was ooit ook President van Transvaal hier. Het Kerkplein is een groot plein midden in Pretoria. Volgens onze reisleider de plek 'waar het ooit begon'. Er zijn een aantal stammen (Zuluś etc) die dat zeker anders zullen zien. Voor hen was het immers al begonnen. Het plein is omringd met allemaal regeringsgebouwen en zo ook staat hier het Hooggerechtshof. En daar biedt iemand die daar werkt (als ze het hier zouden weten was ie zeker zijn baan kwijt) voor een paar rand ons om aan ons door het gebouw te leiden. En hij laat ons ALLES zien: inclusief de zaal waar Mandela is berecht. Hij voelt zich er zelf blijkbaar steeds beter en belangrijker onder en leidt ons vervolgens ook rond op plaatsen waar we écht niet hadden mogen komen: de cel waar Mandela is opgesloten, laat ons de woorden zien die hij daar op de muur geschreven heeft, neemt ons mee door de gangen waardoor rechters kunnen vluchten na het uitspreken van een vonnis (lopen onder de straat door om ergens anders weer omhoog te komen) etc etc. Hij laat ons wachten tussen ruimtes die vol met dossiers staan. Die liggen ook overal. Terwijl hij de rest van de groep met een liftje, steeds per 5 man, naar boven haalt zouden we vrij deze ruimten in kunnen lopen, kunnen lezen etc. Niet te geloven.
Enfin, na dit avontuur lopen we nog even het plein op. Een aantal (zoń 25) zwarte mannen zingen daar liederen. We vermoeden een of andere godsdienstige groep maar het is leuk om te horen, beetje gospelachtig/soulachtig. Individuen nemen ook het initiatief om ineens een solootje te laten horen en menigeen maakt er de benodigde danspasjes bij. Gewoon leuk om te zien.
Wel héél raar (althans voor mij voelde dat zo) dat we op een plein waar alleen maar zwarte mensen staan en zijn, we fotoś maken van standbeelden zoals dat van Krüger. Beetje spanningsveld. Ook bij hen volgens mij....
Na ons avontuur in Pretoria terug naar Johannesburg naar hotel vlakbij vliegveld. We douchen daar, drinken wat en nemen deel aan een buffet. Eten is lekker. Dan met een aantal mensen uit de groep (die overigens mooi verdeeld is: een aantal wat ouderen en een vrij grote groep jeugd – kinderen van die ouderen van zo gemiddeld 20 schat ik-) wat buurten en een flesje wijn drinken. Morgen weer vroeg dag. Tot zover vandaag.