Johannesburg - Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu Johannesburg - Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Johannesburg - Tzaneen

Door: Lisette

28 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Vanochtend vroeg uit de veren: 7.00 ontbijt en zorgen dat je om 8.00 in de bus zit. Een ; reisdag' wordt dit genoemd. We vertrekken vanuit Johannesburg naat Tzaneen en zullen daar pas vanmiddag zo rond een uur of half vier aankomen. De groep waar we mee reizen is echt gezellig. Dat valt ons alles mee. Het eerste gedeelte van de route is wat saai. Voornamelijk grote weg maar we zien al wel wat apensoorten: ik denk bavianen en een wat kleinere soort. De begroeiing hier is mooi en zeker wel gevarieerd. Tijdens dit saaie stuk vertelt onze gids het een en ander over geschiedenis maar ook over de Afrikaanse taal. Woorden die hier gebruikt worden zijn echt leuk. Een giraf wordt hier 'kameelpaard' genoemd, de metro een 'moltrein een lift een 'hyser', een kameleon een 'verkleurmanieke en een zebra een 'pyjama-ezel'. Enfin, meer van dat soort dingen maar keileuk om te horen. De lunch hebben we genomen bij een grote shoppingmall. Gigaveel winkels en restaurants bij elkaar. In de vrije tijd die we daar hebben scoren we eerst voor Lisette een dik vest want de jeepsafaries beloven koud te worden. Heel lekker gegeten (alle eten is hier lekker).
Vanaf dat moment wordt het landschap anders: mooier, ruiger en bergachtiger. We komen langs 'steden' en dan dien je je heel veel kleine huisjes (of wat daarvoor door moet gaan) voor te stellen. Soms wat vierkante meters omheind door een muur met golfplaten erop, soms enkel bestaand uit golfplaten. Armoede is hier groot...héél groot.
De temperatuur is hier prima. Ik schat zoń 25 graden en in de avond ook nog goed om te hebben met een vestje aan. We logeren in Tzaneen Country Lodge. Hier worden we ontvangen door een grote groep medewerkers met fruitspiesjes en met een heerlijk vruchtendrankje. Zo écht verwennerij. Iedereen heeft een soort van klein appartementje. Heel erg leuk en de bediening is supervriendelijk. We verfrissen ons even en besluien dan een klein uurtje te wandelen in de omgeving. Leuk maar niet spectaculair. Wel lekker m even de beneb te strekken zeg maar.
In de avond eten we hier. De kok heeft super zijn best gedaan en over de diverse dieten wordt vandaag niet gesproken. Alles is lekker! En dan ook echt ALLES.
Na het eten zitten we met nog vier anderen te buurten en te drinken (Connie, Herman, Yvonne en Erik). Hun kinderen zijn ook mee op deze reis maar die hebben zich aan de 'kindertafel' gevoegd. Het stel – (zo'n man of 12) vermaakt zich prima.
Vandaag mooie dag gehad. Morgen weer wat reizen en dan rond een uur of vier (namiddag) onze eerste gamedrive in een privéwildpark. Tot nog toe: alles prima dus!
Mogelijk komen de fotoś wat later want er is nogal wat problematiek met het internet.
Groet van ons allen.