Vilnius: Trakai en meer - Reisverslag uit Trakai, Litouwen van bertenlisette - WaarBenJij.nu Vilnius: Trakai en meer - Reisverslag uit Trakai, Litouwen van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Vilnius: Trakai en meer

Door: Lisette

01 Augustus 2015 | Litouwen, Trakai

Damn, ik was al zowat klaar en alles valt weg.... Opnieuw dus.
Vanochtend, na een ontbijtje op ons appartement, een mooie route hier in de buurt van Vilnius. Overigens moet je je van het ontbijt niet zoveel voorstellen. We draaien hier samen rond op 2 vierkante meter tussen een koelkast, fornuisje, afwasmogelijkheid en tafel met 2 stoeltjes om een eitje te bakken met wat brood en thee. Wanneer de afzuiging aangaat gieren er vreemde geluiden door het gehele appartemenencomplex. Iedereen hier weet dus wanneer wij hier een eitje bakken.
Na dit, inmiddels vermaarde ontbijt rijden we naar Traikai. Trakai is een schiereiland in een natuurgebied met overal grote en kleinere meren. Erg mooi en met volop ooievaars. Overigens zien we die hier echt overal. Trakai is opgebouwd uit kleine houten huisjes (in mooie vrolijke kleurtjes geschilderd) zoals die in Lithouwen horen te zijn. In dit toerisctische gebied zijn ze mooi maar we hebben ze ook gezien van een veel mindere kwaliteit en zonder verfje en dan ziet het er allemaal maar armoedig uit. Bij binnenkomst van het dorpje zien we grote groepen mensen al van een parkeerplaats afkomen. Aangezien ik eigenwijs ben besluit ik gewoon door te rijden en eerst maar eens te zien waar ik eigenlijk naar toe ga en of dit is wat ik wilde (het kasteel van Trakai zien). In een straat, dicht bij het kasteel, zit een oud omaatje onder een bord 'P'. Ze gebaart dat we haar inrit in moeten rijden en dat doen we dus. Daar ontmoeten we de dochter die ons netjes naar beneden leidt tot bijna aan het meer waar we onze auto kunnen parkeren. Voor 4 eurootjes kunnen we vanuit haar tuin naar het meer en vervolgens naar de brug die nar het kasteel leidt.
Het kasteel ligt op e punt van het schiereiland en is supermooi gerestaureerd. Ik begrijp nu waarom je, bij plaatjes van Lithouwen, altijd dit kasteel te zien krijgt. De Lithouwers kunnen er trots op zijn.
We rijden vervolgens door naar Kernavé, een 'must-see' volgens de lonely-planet. Kernavé zou ooit de hoofdstad van Lithouwen zijn geweest en een aantal belangrijke archeologische items hebben. Nou, de natuur was mooi maar als dit ooit de hoofdstad was zal Lithouwen destijds wel niet groter dan Heukelom geweest zijn. Er zijn een vijftal natuurlijke heuvels waarop ze zich vroeger verdedigden tegen allerlei zaken uit de omgeving en om deze heuvels gaat het hier allemaal. We hebben het zo gezien. Er is niet eens een kroeg te vinden in deze 'voormalige hoofdstad'......en we hebben inmiddels flink honger.
Dat gaat waarschijnlijk opgelost worden wanneer we in het Europo Parkas aankomen want daar zal vast een restaurant zijn.
Er is een Lithouwer die op een of andere manier uitgedokterd heeft dat het centrum/middelpunt van Europa in Lithouwen ligt (Mafkees, Jonguu!!!In Oisterwijk bij Toon Coppens!!). Enfin, dat middelpunt is gemarkeerd en een aantal kilometers verderop is een groot bosgebied helemaal vol met sculptures/kunstwerken van Europeese kunstenaars. En dat willen we zien. Bij aankomst eerst door naar het restaurant omdat het zowat half vier is en we nog niet gegeten hebben. De tafeltjes zijn met wit linnen gedekt dus we verwachten heel wat. De juffrouw komt met de, mooi in leer ingebonden, menukaart. Wanneer we die openslaan geeft ze aan : 'I have to warn you. We have only chicken, grilled'" . Geweldig. Dat hebben wij weer: 'Can we have the chicken, two time, and perhaps with some sallade?'. De juffrouw knikt dus we gaan ervan uit dat dat goed komt.
Het resultaat is een soort kipfilet met daarnaast een aardapel, een gesneden tomaat, schijfje komkommer en een redelijk grote bos basilicum. Het geheel overgoten met een soort stroop en pesto. Man, man, wat een bagger.
De buiken zijn in elk geval vol.
De natuur is hier wel mooier dan we tot nu toe ezien hebben. Het lijkt wat op Zuid-Limburg (met die heuvels) en vooral de gebieden waar veel water is zijn mooi. Veel bloemen langs de bermen dus best aardig om zo'n tochtje eens te doen. Op de wegen alleen maar auto's. Fietsers zie je hier NIET op de weg. Bij grote wegen gaan fietspaden erlangs en in de steden fiets men op, op de stoep afgetekende' fietspaden. Beetje opletten dus wanneer je naar de stad wandelt.
De wegen in Lithouwen zijn veel beter dan in Letland maar ook hier gaan doorgaande routes nog wel over onverharde wegen soms.
Zow, genoeg weer voor vandaag. En zeker omdat dit al e 2e keer is....

• 02 Augustus 2015 - 12:36

Jos:

Dag jonguhs,

Ik begrijp dat Lithouwen prachtig moet zijn, maar....het middelpunt van Europa is echt Oisterwijk.
    Geniet er nog van!

gr. Jos

• 02 Augustus 2015 - 19:33

Eugène:

Hoi Lissette en Bert , jullie moeten een boek schrijven over Lithouwen ! Illustreren en een paar scherpe foto's erbij. Wij willen het beslist lezen..

Eug.

• 04 Augustus 2015 - 19:08

Ted:

Hey Bert en Lisette

Bert nog heel hartelijk gefeliciteerd, ik zat er weer een dag naast omdat je scheef op mijn kalender staat. Is me al meer overkomen maar geeft niet, goed bedoeld! xxx
    Ik lees jullie verhalen met veel plezier, erg leuk. Net of je er een beetje bij bent. Geniet nog verder en ik lees vrolijk verder mee.