Dagje Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van bertenlisette - WaarBenJij.nu Dagje Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Dagje Vilnius

Door: lisette

31 Juli 2015 | Litouwen, Vilnius

Vandaag een nogal vermoeiende dag achter de rug. Héél veel gelopen. Vanochtend zijn we eerst naar het voormalige hoofdkwartier van de KGB gelopen. Hierin is een museum gevestigd waarin eigenlijk alle doden herdacht worden die door de Sovjet Uni vanaf WOII tot inde 60-ger jaren zijn vermoord, gemarteld etc. Op de bovenverdieping kun je allerlei foto's en zaken zien. Ook de afluisterruimtes waarin men (nog met bandjes) allerlei gesprekken van burgers opnam en afluisterde. In de kelder bevindt zich een cellencomplex inclusief separeercel (geluiddicht etc) en executieruimte. Je wordt er niet vrolijk van maar is wel een 'must-see' hier.
Vandaar uit (en dat is nogal een eindje) naar buiten de oude stad naar de republiek Uzupis. Een aantal rebellerenden (goed geschreven?) hebben daar de onofficiële staat Uzupis gesticht. Inclusief een eigen president, vlag en grondwet. Het betreft hier veelal kunstenaars en andere eigenheimers. Uzupis ligt aan een klein stroompje waaraan wat terrasjes gelegen. Ook hier de bruggetjes weer met allerlei 'liefdesslotjes'. We komen bij een bankje waarop je enkel kunt zitten als je met de blote voeten eerst door het water gaat. Geinig wel.
Vervolgens door de 'Litherary-street' waar kunstenaars allerlei kunstwerkjes in de muur hebben gemetseld. ook leuk.
Na een soort van 'lunch (een vettige 'koek' die tussen een pizza, broodje shoarma en gozleme uit Turlijke inzit. Zwaar machtig. Je kunt amper de helft op. Doorsnee zo'n 25 cm) hebben we de gehele 'old town' verkend. Zeker de moeite waard voor een ieder die hier eens komt. Staat op erfgoedlijst Unesco en is vlgs mij de grootste oldtown in Europa. De hele dag hebben we goed weer gehad. Nu, zo voordat we gaan eten, miezert het een beetje. Hopen morgen op mooi weer want gaan een tourtje maken wat voornamelijk allemaal op buitenactiviteiten gericht is.

• 31 Juli 2015 - 20:47

Elly:

Weer leuk om te lezen en ook om daarna de foto's te zien( herkenning omdat je duidelijk beschrijft wat je beleeft) geniet van jullie reis .

• 01 Augustus 2015 - 11:14

Jos:

Zo, het Rode Gevaar met eigen ogen aanschouwd. Ja, de KGB wist meer als onze AIVD. Volgens mij is dat toch nog steeds zo en hanteren ze nog steeds zo'n viezige maniertjes om mensen tot een bekentenis te dwingen en de waarheid? te spreken?
    Geniet van je verhaaltjes, geeft een idd een mooi beeld van jullie reis!
    Doe de groeten aan Bert en we wensen jullie nog een fijne reis. Rij voorzichtig!

Groeten Jos en Janneke