Van Kleipeda naar Sidulga - Reisverslag uit Sigulda, Letland van bertenlisette - WaarBenJij.nu Van Kleipeda naar Sidulga - Reisverslag uit Sigulda, Letland van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Van Kleipeda naar Sidulga

Door: Lisette

05 Augustus 2015 | Letland, Sigulda

5 aug 2015.
Guesthouse Livkalns in Sigulda.

Ook vandaag weer een pittig stuk rijden. In afstand maar 360 km maar in uren zo’n uur of 5, 5 ½ . Vanochtend vertrokken uit Klaipeda om Lithouwen gedag te zeggen en wederom Letland binnen e gaan. Het weer is heet, Heel heet. Gelukkig hebben we airco in de auto anders zou het niet te harden zijn. We hebben een route uitgestippeld waarbij we langs Siauliai komen (eerder hadden we daar de tijd niet voor) zodat we daar the hill of crosses kunnen bekijken. Ergens in de 19e eeuw heeft men op deze plaats kruizen geplaatst ter nagedachtenis aan mensen die in ‘de strijd’ gevallen zijn. De russen hebben op een bepaald moment echter al deze kruizen weggehaald. En ton was het hek van de dam: iedereen ging hier, op deze plaats’ kruizen plaatsen en er staan er op dt moment duizenden. Soms ter nagedachtenis van iemand, soms om een liefde te bezegelen (Bert&Lisette Forever), soms om hele andere redenen met hele stukken tekst erbij. Blijkbaar is er een paus (ik weet niet welke) zo onder de indruk geweest van al deze kruizen dat jij vond dat dit een oord van gebed moest worden en vervolgens heeft men er ook maar een klooster gebouwd. Bert en ik hebben enkel een stop bij de heuvel gemaakt. Waren onder de indruk van het geheel. Vandaar de route doorgezet naar Sigulda, een stadje wat als het ware een poort is naar een nationaal park hier. Heel veel groen, rust en….(dat gaan we morgen bekijken).
Ons guesthouse is werkelijk een plaatje. Ik denk bij guesthouse aan een tweepersoonsbed, een nette douche en een westerse WC. That’s it. Nou hier hebben we een bijna complete wonng met 5 slaapplaatsen op een terrein met een groot ven in de tuin, zitjes erin etc etc. De mensen zijn vriendelijk. We kunnen aan een klein barretje wat te drinken kopen en heerlijk buiten zitten tot in de nacht bij dit weer. Super!
Ondertussen (voordat ik dit zit te schrijven ) al even in stadje gaan eten. Ook helemaal top! Zeker alle gebak die men hier ook verkocht (na zelf gemaakt e ebben) Wat een hemel…Ben normaal niet zo ‘gebakkerig’ maar bij het missen van veel te veel sigaretten wil ik toch iets anders merk ik. Heb mezelf dan ook maar getrakteerd op zo’n meesterwerkje.