Markt in Chiang Dao - Reisverslag uit Chiang Dao, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Markt in Chiang Dao - Reisverslag uit Chiang Dao, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Markt in Chiang Dao

Door: Lisette

12 Januari 2016 | Thailand, Chiang Dao

Onze tukrijder stond netjes om 7.30 te wachten en wij waren op tijd op de afgesproken plaats. Van beide zaken waren we gisteren niet zo zeker maar toch goed gelukt. Op weg naar de markt in ChiangDao. Met de tuk naar het busstation en vandaaruit met de bus naar bestemming. Chiang Dao ligt in een soort dal met rondom bergen en een kleine twee uur van ChiangMai af in Noordelijke richting. Op deze markt komen minderheden uit de bergen hun waren verkopen. Je moet dan denken aan echt alles wat maar enigszins verkoopbaar is. Op de foto' s een impressie. Te veel om op te noemen: complete varkenskoppen die verkocht worden, allerlei vrouwen in traditionele klederdrachten en alle anderen hebben outfits aan waarvan je denkt "Zou dit ook een klederdracht zijn". Man, man, hier geen mooie kleurcombinaties of haute couture.....je kunt hier gewoon echt steeds het bovenste van de stapels in je kledingkast nemen en die combineren. Wat dat betreft een heerlijk land voor mijn Bert.
We nemen een vegetarische lunch en eten weer super lekker voor een belachelijk klein bedrag.
Vervolgens gaan we kijken op het busstation of we daar enig vervoer kunnen regelen naar een tempel waar nog volop gemediteerd zou worden. Niet dat we daar aan toe zijn maar mogelijk is het wel interessant. Het lukt ons. Een dame nodigt haar uit in haar pick-up taxi ( een gedeelde taxi net zoals die in Chiang-mai. Een overdekte pick-up waar je met een man of acht in kunt) wanneer we eenmaal erin zitten stapt ze er ook bij. Dat is niet de bedoeling. Volgens mij moet jij rijden??
De dame legt ons uit dat er een ándere taxi komt. Die brengt ons naar een of andere Buddhacave ( grot) en daarna naar de tempel. Oké, we zien het wel. Na een minuut of tien worden we inderdaad door een soortgelijke wagen met chauffeur opgehaald en afgezet bij de cave. Geinig maar verder supertoeristisch en eigenlijk niet zo erg veel moois. Wel mooie beelden uitgehouwen in de rotsen maar verder veel gouden beelden ergens in de grot geplaatst met vreselijke gekleurde lichten erop. Wanneer we terug naar de taxi gaan ( eerder dan verwacht) moeten we de chauffeur wakker maken. Helaas haar dutje verstoord. Andere lieden blijken veel langer dit gedoetje te bekijken. Vooruit maar weer. Verder ' to the monks' want andere uitleg begrijpt deze dame niet.
Halverwege stoppen we weer. We moeten wederom in een andere taxi...???
Ook goed, nu een meneer die ons meeneemt en, wonder boven wonder, op de juiste plaats afzet.
Het is er stil, op het terrein van de meditatietempel. Er gaat een lange, lange trap naar boven....Pfff. Aan de bomen hangen verschillende spreuken " wanneer je lijdt, stop je energie dan niet in klagen maar gebruik hem om door te gaan met hetgeen je ergens toe brengt". Dat betekent dus gewoon doorlopen. Na elk treetje of 50 is er een soort houten huisje waar je in zou kunnen gaan zitten. Ik denk om al die spreuken te overdenken. We besluiten maar gewoon door te stappen tot we echt niet meer kunnen. Daar zakken we neer op een houten bankje in zo'n huisje. En wat staat er op een bord? " u heeft nu 201 treden gehad. Nog 309 ( gemakkelijkere) treden te gaan om daar te komen waar u zult vinden." De moed zakt ons in de schoenen maar we zetten ( na al die bemoedigende spreuken) toch maar door. We lopen wat hoger in de bergen met een mooie natuur. Bovenaan zien we een soort tempel met chedi ter ere van een of andere monnik die deze plaats zou hebben uitgezocht om solitair steeds zijn gebed te doen. Ik vind het geweldig maar had het gehele ding ook gerust beneden even willen zien. Al met al toch weer een mooi avontuur én de nodige lichaamsbeweging weer gehad.
Dag verder afgesloten met drankje, douche, eten en de was maar even weggebracht. Die kunnen we morgen voor 1,75 euro netjes gewassen op komen halen. Is dat wat?