Bustochtje naar lamphun - Reisverslag uit Lamphun, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Bustochtje naar lamphun - Reisverslag uit Lamphun, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Bustochtje naar lamphun

Door: lisette

11 Januari 2016 | Thailand, Lamphun

Eigenlijk is het teveel gevraagd om ervaringen op te schrijven. We zijn hier weliswaar al een keer geweest maar ik merk dat me (ons) steeds weer andere dingen opvallen. Eigenlijk teveel om op te noemen dus ik houd me maar gewoon wat aan 'de dagboekstijl'.
Vanochtend lekker ontbijtje bij 'garden' soort tuin ingericht waar je lekker en gezellig kunt eten en drinken (foto). Vervolgens met een soort pick-up (rood) naar het busstation. deze rode pick-ups rijden een redelijk vaste route door de stad. Je kunt ze aanhouden en aangeven waar je naar toe wilt. wanneer je van hun route wil afwijken betaal je wat meer. Is minder duur dan de tuk-tuks. Je dient het gewoon even te weten. Op onze route, we willen met de bus naar Lamphun; een dorp ten zuiden van Chiang Mai, zien we wat monniken blootvoets langs de verschillende 'ondernemers gaan. In het bekende oranje gewaad en met een gordel met daaraan een schaal. iedereen kan daar in doen wat hij/zij wil. Soms is het geld, soms een flesje cola en soms wat eten.
Op het busstation is het een puinhoop. We krijgen van alle kanten informatie hoe en waar we een ticket kunnen kopen maar die klopt steevast niet met elkaar. Uiteindelijk wel gelukt en ook mooie ervaringen.
Vanaf het busstation in Lamphun (een historisch écht Thais stadje ten zuiden van ChiangMai) nemen we een 'motortaxi'. je stapt achterop bij iemand met een oranje hesje en die brengt je voor 20 bath naar waar je zijn moet (100 bath is 2,5 euro). Peanuts dus (foto).
In dit stadje zijn 2 bijzondere bezienswaardigheden: een grote statue (hoortb een hele legende bij maar is te veel om te beschrijven en een werkelijk supergroot tempelcomplex, te vergelijken met dat in Bangkok.
Op de weg ernaar toe schieten we toch even binnen bij een andere tempel waar we nogal wat kinderen zien rondlopen. een tempel echt in bedrijf zal ik maar zeggen. geen toerist te zien maar wel veel Thaien en monniken die het geheel een beetje aan het opknappen zijn. De school zit er net tegenaan en de kinderen van de school krijgen binnen de tempel hun natje en hun droogje. (fotoa).
Het is een tempel die we al vaker gezien hebben.Als je binnenkomt zie je allerlei draden gespannen. Mooi is dat: De draden vinden hun oorsprong in de hand van Buddha. vervolgens lopen ze naar het plafond, waar vanuit ze naar heel veel plaatsen gaan waar je kunt gaan zitten. mensen doen hier de draad om hun pols en ja hoor 'helemaal verbonden met de grootheid zelf... Ik lach er niet om. iK KAN WEL RESPECT OPBRENGEN VOOR DEZE DIEP GELOVIGEN DIE MOGELIJK OOK HUN STEUN HIERUIT HALEN (FOTO)
Excuses: capslock aangezet...
Na dit avontuur door naar het grote tempelcomplex. Echt heel mooi. We proberen ook nog even de grote klankschalen te laten werken. Lukt!! top.
Lamphon is niet een stad waar veel toeristen komen. 'Even wat eten' kan hier dus ook niet behalve 'aan de straat' en dat zag er niet echt gezond uit. we besluiten voor onze lunch wat banaantje te nemen en de bus weer terug te nemen.
Aangekomen op het busstation van ChiangMai lijkt het ons slim om alvast een busticket (gezien alle beslommeringen bij het halen van een ticket vanmorgen) te nemen naar Chieng Dao, waar we morgen naar toe willen. Goed dat we dat hebben gedaan want nu bleek dat bussen (of busjes) naar ChienDao vanaf een heel ander busstation vertrekken. Hadden we hier morgen mooi gestaan. Op zich niet zoń probleem maar we willen daar morgen een markt zien waar allerlei minderheden (Hilltribes) hun waren komen aanbieden. Dat is van 7 tot 12 uur en we dienen er zeker 2 uur voor in de bus te zitten. Had dus zomaar kunnen mislukken als we niet geweten hadden dat dit tripje vanaf een geheel ander busstation gemaakt zou moeten worden,
Morgenochtend afgesproken met een meneer die een tuk-tuk heeft om 7.30. Die gaat ons naar het juiste busstation brengen. zo meteen even wat water en cake kopen zodat we ontbijt in de bus kunnen doen. Avonturen morgen dus weer verder. Voor nu: zo meteen even opfrissen. lekker eten en morgen vroeg weer op.