Shaxi dag 2 - Reisverslag uit Shaxi, China van bertenlisette - WaarBenJij.nu Shaxi dag 2 - Reisverslag uit Shaxi, China van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Shaxi dag 2

Door: Lisette

07 Augustus 2016 | China, Shaxi

Shaxi dag 2
Vanochtend in het guesthouse ontbeten. Buiten het feit dat je hier een soort barretje aan de binnenplaats hebt is er ook een klein caféetje met uitzicht op rivier. Je moet je dat allemaal heel primitief voorstellen hoor. Maar...wanneer je het wilt zien kun je hier gewoon alle kanten uit.
Vandaag splitsen we ons op. Bert, Ties en Lisa gaan met een busje richting het dorpje van waaruit we morgen de ' grote bus' naar Zhongdian moeten nemen. Kijken daar wat rond ( ook hier old Village) en kopen meteen de buskaartjes zodat we zeker weten dat we plaats hebben. Daarna zijn ze van plan de shisobangrotten ( ik weet niet of ik het goed schrijf maar verbeter later wel) te bekijken. Hierin veel sculpturen die daar, lang geleden, door het Baivolk zijn aangebracht. Als het goed is kunnen ze van daaruit hiken naar Shaxi in 2 uur maar ik weet niet of ze dat zullen doen. Later meer dus daarover, wanneer ze terug zijn. (Achteraf blijken ze dit allemaal niet gedaan te hebben. Alleen wat rondgekeken en buskaartjes gekocht. Jammer want er is veel moois te zien. Gemiste kans wat mij betreft).
Ik start mijn dag met een vruchtensapje op het plein. Mooi om al die bedrijvigheid hier te zien. Er staan kleine paardjes waarmee je een tourtje kunt maken en de Chinese toeristen maken er veelvuldig, onder vaak luid gegiechel en geschreeuw, gebruik van.
Vervolgens bezoek ik de tempel op het plein: de Xingjiao tempel. Blijkt uit de mingtijd te zijn. Zal heus wel écht een topper zijn en heel erg oud maar het geheel komt mij saai over. Ik vervolg mijn weg langs de rivier maar nu de andere kant op dan gisteren. Uiteraard ook mooi. Wat herders die met hun geiten aan de wandel zijn en een kolonne paarden en ezels ....
Wanneer ik terug wil naar old town stuit ik op een andere tempel. Als ik er binnen loop zitten er op de binnenplaats vele groepen oude mannen allerlei (kaart) spelletjes te doen. Ik voel me wel een beetje een indringer. De sfeer is er niet voor Westerlingen alhoewel men mij wel vriendelijk groet. Hier weer veel kleurrijke beelden. Ik mag dat wel. Een vrolijke bende in de tempel.
Dan een kopje koffie achter ons guesthouse, koffers wat herschikken en me nog maar even aan het zoeken van vluchten wijden. Inmiddels ben ik zover dat Air China, die ik via Ctrip kan bereiken, nog 7 plaatsen eerste klas heeft. Dat zou een vlucht zijn die om 12.30 in Chengdu aankomt ( vanuit Lijiang) . Dirk heeft dan twee uur om koffers van de band te halen, KLMflights te zoeken ( mogelijk in andere terminal), in te checken en om 14.30 op te stijgen naar Amsterdam. Het feit dat er nog zeven plaatsen zijn stelt me wat gerust. Ik hoop dat ze niet weg zijn voor morgenvroeg. Heb immers al ergens geboekt en moet nu wachten tot morgenvroeg of men mij nog contact. We zullen zien.