Trip rondom Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van bertenlisette - WaarBenJij.nu Trip rondom Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Trip rondom Lijiang

Door: Lisette

14 Augustus 2016 | China, Lijiang

Vandaag hebben we een trip gedaan door authentieke Chinese dorpen rondom Lijiang. Iedereen was weer fit dus 'we gaan
ervoor'. Op ons gemak ontbeten. Klein probleempje daarbij was dat ik voor de zoveelste keer het zout voor de suiker aanzag en dus mijn pannenkoek met banaan voor een groot gedeelte verpestte. En dat nog wel nádat de dame van het guesthouse met GROTE letters de juiste benaming op de potjes had gezet. Grote hilariteit dus weer en ja: dom, dom, dom. Rond 11 uur een taxi naar Yuhu village ( tip van dame guesthouse). Yuhu ligt tegen Snow Mountain aan en de natuur is gruwelijk mooi. De bergen, met op de top sneeuw, doemen hoog voor je op...adembenemend. Yuhu is écht authentiek, mooie bouwstijl ( ze bouwen hun muren met keien die ze vinden), en de inwoners zijn meer dan vriendelijk.
Vervolgens nemen we een taxi naar Jade watervillage. Beetje commercieel maar wel leuk om te zien: watervallen, Dongatempel en beelden, mooie natuur. We krijgen hier twee geweldige buien op ons donder maar de temperatuur blijft goed en we hebben plu's en poncho's bij ons. Tenslotte zijn we in watervillage. De rest van de dag blijft overigens supermooi weer. Vanuit hier nemen we de lijnbus (nr 6) naar Baisha, een ander ( al wat meer toeristisch) dorpje in de omgeving. Ook mooi maar weer geheel andere bouwstijl dan Yuhu. We worden aangesproken door een jonge, goed Engels sprekende man, die bij een school hoort waar ze hier het borduren leren. Klinkt raar maar het betreft een zes jaar durende studie waarbij geleerd wordt met zijde uit Yunnan werkelijk ware kunstwerken te borduren. Hij start goed want hij adviseert ons een restaurant : we lunchen héérlijk. Daarna bezoeken we uiteraard de school én kopen er een juweeltje....
Ik was er meteen weg van. Haalde er ook meteen een uit van een of andere 'master'. Ik ben er dolgelukkig mee. Bert scoort in hetzelfde dorp een soort betonnen/gipsen draakje wat hier, bij authentieke bouw, op alle huizen op de rand van het dak geplaatst wordt. Dat komt dus 'op ons afdak'. Ton... dan weet je het alvast. We hebben je hulp nodig...
Vanuit Baisha naar Shuhe. Ook Old Town en een km of 5 van Lijiang. Wat een romantisch dorpje. Ik raad iedereen aan verblijf in Shuhe te nemen i.p.v. Lijiang. Verl rustiger, romantischer, warmer en gezelliger. Overal buitenterrasjes. We ploffen neer en nemen een lekker drankje. Op de kaart zie ik ' Yunnan white wine' staan. Yes, eindelijk weer eens een wijntje voor Lisa ( voor haar nog meer want ze lust geen biertje). We nemen een klein flesje en twee glazen. Ondanks de waarschuwingen van Bert doen we het toch! Wat we krijgen is een piepklein flesje met 2 borrelglaasjes. Het enigste wat we kunnen lezen is 52% alcohol. Een soort saké of zo. Man, man....niet te zuipen en zeker niets met wijn van doen. Weer bestellen dus, een biertje en een jus-tje...
Achter ons begint een man een BBQ te installeren met werkelijk de meest lekkere spiesjes erop. Het water loopt ons in de mond: paddenstoelen in alle soorten, oesters, vis, vlees, groenten en alles op spies. Ondanks dat het al laat is besluiten we hier in Shuhe te eten. Héérlijk!!
We genieten alle vier. Wat hebben we een mooie dag gehad. Met een busje terug naar guesthouse en nu lekker relaxen op het dakterras. Morgen de vlucht naar Chengdu. Het dit er bijna op....

• 14 Augustus 2016 - 22:15

Corry Kastelijn:

Ton heeft het plaatsen van "het draakje" op zijn "to-do lijstje" gezet! Veilige reis terug!
    Mooi om jullie verslag weer te lezen!