Twee dagen Antequera - Reisverslag uit Antequera, Spanje van bertenlisette - WaarBenJij.nu Twee dagen Antequera - Reisverslag uit Antequera, Spanje van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Twee dagen Antequera

Door: Lisette

14 Maart 2019 | Spanje, Antequera

El Torcal was al een mooi uitstapje maar ook de andere 1,5 dag in Antequera waren héél erg leuk. We zijn vandaag weer teruggekomen (ook goed om weer 'thuis' te zijn) maar we hebben allebei genoten.
Gisteren zijn we, vanuit ons hotelletje, gelopen naar de 'Dolmen van Antequera. Antequera is zo compact dat in feite alles beloopbaar is dus ook dit. We zien de Dolmen de Menga en de Dolmen de Viera. Drenthe is hier niets bij....(Hunnebedden). In het landschap liggen verschillende (3 ) heuvels) waaronder héél lang geleden mensen hebben staan zweten om hele grote stukken steen te verplaatsen, op elkaar te bouwen etc. de ene dolmen die we bezoeken is een soort grafheuvel, de andere een tempel. Even buiten het gebied ligt een berg en wanneer je daar goed naar kijkt lijkt die op een heel groot mensengezicht. De tempel die ik zojuist benoemde was er dan ook om te bidden voor 'deze God'. Hij kijkt op uit op dit gebergte. Je kunt je niet voorstellen hoe men, in die tijd, deze stenen plateaus hebben uitgehouwen, verplaatst en er iets van gebouwd hebben . Man man.
Wanneer we terug lopen vermaken we ons nog zo'n 20 min met een stel die allerlei foto's knipt bij een zonnewijzer die daar staat. Ze knippen echter steeds de achterkant van het geheel en hebben blijkbaar totaal geen idee wáár ze nu eigenlijk foto's van knippen. Mooi om te zien en vermakelijk voor ons.
In de middag ontmoeten we Barbra. Barbra is een nichtje van Renée en woont hier al zo'n 40 jaar. We hebben eerder contact gehad en afgesproken dat we elkaar rond half 3 bij ons hotel zien. Voldoende om bij te praten en ze wijdt ons in in het gehele tapasgebeuren. Brengt ons ook onmiddellijk naar een taparestaurant waar men per tappatje 1,80 vraagt i.p.v. 3,50. Da's eigenlijk gewoon een kwestie van doen. Het kost niks dus je kunt gewoon de eerste zes van de menukaart bestellen. Wat je niet lust laat je dan maar staan. We eten er lekker, kletsen veel bij en gaan vervolgens mee naar het huis waarin ze, samen met Antonio, woont. Heel gaaf hoor: aan de voorkant een piepklein huisje wat vervolgens langs de rotswand, naar beneden, is uitgebouwd. wel 3 of 4 verdiepingen, steeds naar beneden met veel kleine kamertjes en zitplekjes. Het is recht onder het Alcazaba hier. Zij en Antonio organiseren daar regelmatig grote bluesfestivals. Haar vriend is een muzikant en ze verdienen hun brood met een kleine club (inclusief podium en studio) op een industrieterrein waar ze wekelijks livemuziek hebben. Daarnaast worden er door allerlei bands en muzikanten vinylopnames gemaakt, worden er bandjes ingesproken in allerlei talen, voor de toeristische attracties etc etc, Gewoon twee mensen met veel innovatieve ideeën en die tevens de ruimtes hebben om die uit te voeren. Gaaf hoor. We gaan dus uiteraard even kijken ook bij 'de Club' en studio. Heel erg leuk.
Vandaag checken we uit maar pikken in Antequera eerst nog even het Alcazaba mee. En jawel hoor, krijgen een apparaatje mee waarop Nederlandstalig allerlei is ingesproken en we horen de stem van Barbra ons vertellen waar het allemal over gaat. Mooie ervaring. We slenteren nog wat rond in het stadje (zie foto's) en rijden terug naar Rincon. terrasje aan zee, even rust op appartement en zo meteen eens kijken of we iets kunnen eten.
Antequera is zeker de moeite waard. Één dagje is te kort. Het is een authentieke Andalusische stad (of liever 'stadje' ) , alles is beloopbaar en er is echt zeer veel te zien. aanrader dus. De straatjes lopen zowel stijl omhoog als naar beneden. Conditie is echter zo opgebowd. In het begin waren we vaak moe; nu lopen we vrolijk de stijlste steegjes in. De huizen zijn wit met traliewerk voor de ramen. Elk huis heeft eerst een portiekje en die zijn allemaal mooi, en steeds anders, betegeld. Daar zou je zo al een heel boek aan kunnen wijden. Overal zijn kleine pleintjes met her en der een terrasje en overal sinaasappelboompjes. Alles wordt perfect bijgehouden en her en der zie je dus schilders en bouwvakkers aan touwen hangen om de gevels nog mooier te maken dan ze al waren. Gewoon héél gaaf! De dolmen MOET je ook zeker bezoeken. Ik wens iedereen er veel plezier.

• 14 Maart 2019 - 18:59

Lly:

Fijn dat jullie zogenieten...,

• 15 Maart 2019 - 03:15

Jos En Janneke:

Cambaya mij Lord...zo was het liedje toch he?
    Wederom een prachtig stukkie tekst Lisette,
    Van die dolmen had ik wel ooit gehoord, maar nou weet ik wat het precies is, mooi!
    En...die reus (god..) ligt idd rustig te slapen.
    Nieuws van hier; Appartement in Den Bosch is nu definitief in the pocket.
    Verkoop van ons huis is met koopovereenkomst en bedenktijd kopers ook bekrachtigd.
    We sjouwen ons in de tussentijd een rotje met het opruimen van in jaren verzamelde en bewaarde troep. Ja, als het moet (we gaan per slot van rekenening toch kleiner wonen) kun je met smart in je hart..ahum..toch een hoop kwijt.
    Dus Spul Genoeg en de stort worden regelmatig bezocht!

Tot zover en de groeten,
    Janneke en Jos

• 18 Maart 2019 - 11:15

Corry:

Ben weer helemaal bij Lisette. Interessant verslag, mooie foto's. We wensen jullie nog een paar mooie zonnige dagen.