Dag 5 en 6. Naar Zadar - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van bertenlisette - WaarBenJij.nu Dag 5 en 6. Naar Zadar - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Dag 5 en 6. Naar Zadar

17 September 2021 | Kroatië, Zadar

Gisteren hebben we afscheid genomen van Rijeka enzijn, per bus, vertrokken naar Zadar. Ook een plaats aan de kust maar een dikke tweehonderd kilometer zuidelijker. De weersvoorspellingen zijn niet goed en wanneer we vetrekken regent het dan ook. De tocht is mooi. Zeker omdat de bus even afbuigt naar een plaats ( gospic?) meer in het binnenland. De natuur is ruig, veel bergen. De lucht is superdonker. Gelukkig dat, wanneer we weer richting Zadar afbuigen we wat meer lichter weer zien. Vanuit thuis heb ik flixbus geboekt voor deze 3,5 uur durende reis. Mét panoramastoelen. Dus lekker op de eerste bank en vol uitzicht op de weg. Prima stopplaatsen waar je gewoon netjes kunt plassen.

we arriveren rond 18.15 in Zadar en vinden een vriendelijke taxichauffeur. Hij weet meteen waar we moeten zijn en vertelt ons van de oude binnenstad van Zadar. Het is eigenlijk een schiereiland verbonden met het vasteland door zowel autobrug als aparte loopbrug. In de binnenstad is maar één rondweg ( verder autovrij) en onze chauffeur geeft aan ons zo dicht mogelijk bij appartement af te zetten. En dat klopte ook. We waren er zo. Appartement ligt qua locatie super en is top. Weliswaar geen vaatwasser maar wel een wasmachine. Ook fijn na vijf dagen.

onze eerste indruk van oldtown Zadar is leuk. Allemaal kleine straatjes, volop horeca ( er is hier ook een universiteit) en geweldig hoe ze oude elementen van deze binnenstad doen opgaan in datgene wat er nieuw gebouwd moest worden.

we eten ‘s avonds bij Skoblar. Bert geniet: eindelijk de, op juiste wijze bereide, lamskoteletten waar hij al zo lang op wachtte. Prima reisdag en prima vooruitzicht.

Onze eerste dag in Zadar start wat later dan gebruikelijk. We lopen even op om wat vers brood te halen en ontbijten op ons gemak op appartement. Vandaag lopen we een gedeelte van Zadar ( en als ik hier Zadar zeg bedoel ik steeds de old town)

we lopen vanaf ons appartement ( appartment Nekic, Kovaçka 5, 23000 Zadar) eigenlijk over het midden van het schiereiland en maken vervolgens de link linksom, langs het water. We genieten van alles wat we zien, de drukte, de muziek, de straatjes, de terrasjes. Écht een hele leuke stad. We bezoeken, tijdens ons tochtje, de ‘ Cathedral of St Anastasia’, ik steek er een kaarsje op voor mijn zus omdat ik dat haar beloofd heb. Mooie kathedraal. Oud, oud, oud.

tijdens onze tocht doen we ook even twee moderne spektakels aan: het Zee-orgel bestaande uit brede treden aan de waterkant. Het water golft er onder door en je hoort de zee haar muziek maken. Ik plaats er een filmpje van bij waarop je het kunt horen. Hier schijn je ook de mooiste zonsondergangen te kunnen zien maar zover zijn we nog niet. Naast het zee- orgel vindt je ‘ Greatings to the sun’. Een grote cirkel met zonnecellen. Overdag laden die op en in de nacht laten die een lichtshow zien. Daar gaan we uiteraard nog naar kijken.

als afsluiter gaan we op zoek naar mogelijkh3den voor excursies hier, laten ons her en de informeren en vragen meteen aan de vriendelijke excursieverkopers ‘ waar ze met hun vrouw, man gaan eten….Er rollen twee mooie restaurantjes uit. Wordt vervolgd.

overigens…. Het water is hier superhelder. Man man wat een beauty

• 18 September 2021 - 18:53

Anja:

Oh Lisette, dat klinkt allemaal heel goed. Jullie gaan je wel vermaken de komende week. Geniet er nog lekker van!