Must see - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Must see - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Must see

Door: Lisette

21 November 2022 | Thailand, Phetchaburi

Op ons programma staan een aantal dingen aangemerkt met ‘Must see’. Omdat het vandaag onze laatste dag is in Phetchaburi moeten we die dus nog even aandoen. Het is zo warm, dat als niet gewoon besluit om iets te gaan doen, je geneigd bent om de hele dag maar te lammen. Nou dat is hier niet fijn want er is héél weinig te beleven.

En dus slaan we weer wat flesjes water in en laten we een tuk komen. Dat wordt netjes via guesthouse geregeld. We laten ons eerst naar de Khao Luang cave ( must see nr 1[e-1f601]). We lopen vele trappen naar beneden. Best zwaar maar een supermooie grot. Drie zalen, veel buddha’s en allerlei andere kleine beeldjes. Mooie stalagtieten ook en alles heel mooi belicht. Ook natuurlijk licht via een soort open plafonds. Echt wel de moeite al die treden.

vervolgens maken we een stop bijPhranakhon Khiri. WTF wéér trappen. Een stukje kunnen we omhoog met een soort kabelbaantreintje. Overal om ons heen apen. Ook op de straten hier overigens. Er staan overal waarschuwingsbordjes ( be aware of the monkeys) en een dame die ons een flesje drinken verkoopt heeft een katapult naast zich liggen voor als er een zijn kopje zou laten zien…Wat een wereld.

we zijn hier op een of ander oud verblijf van de koning. Bij de kabelbaan moeten we meteen 200 bath per persoon betalen en er wordt ons een ticket voor het museum aangereikt. We snappen er geen jota van. Enfin, wanneer we nog maar een paar trappen zijn opgeklommen moeten we ook IN het verblijf van de koning. Alles wat hier met de koning te maken heeft is heel officieel. Dat betekent dus ook weer dat er lange broeken en doeken om de schouders heen moeten. Pfff. Nou , we hebben de slaapkamer van de koning gezien en het servies waar ie van gegeten heeft maar echt geen 200 bath kwijt. Het terrein rondom willen we, vanwege hitte en nogmeer opgaande paden en treden, niet meer doen. Dus terug naar de tuktuk en naar guesthouse. Daar even iedereen zijn dingetje en zo meteen wéér naar het enige en echte restaurant hier. Dat komt ons inmiddels wel de keel uit maar oke. Vanaf morgen worden we doodgegooid met restaurants en barretjes dus nog even volhouden.

We hebben geluk. Vóór het etengaan we nog even een biertje drinken bij een dame die ons een paar dagen terug uitnodigde voor een biertje ( schuin tegenover het ‘enige’ restaurant’ hier). Oeps, juist dat restaurant blijkt op maandag dicht. Wat nu? Ze heeft ons al eerdergesegd dat er ‘ bijde 2 e brug’ nóg een restaurant zit. Eerder hebben we wel gekeken maar niets gezien. We vragen haar een tuk te bellen zodat we naar dat restaurant kunnen gaan. Het lijkt allemaal moeilijk maar ja hoor….de eigenaar komt ons ophalen. Prima! We worden opgehaald en zijn in 10 minuten bij restaurant Mondee. Een plaatje. We eten er heerlijk (Bert neemt een hele vis die je eet met allerlei lekkere kleine dingen in een blaadje gerold) nemen nog 6 grote flessen Leobier mee naar huis en worden netjes weer afgezetbij guesthouse. Kosten….13 euro de man all inn. Een superavond!

• 21 November 2022 - 12:17

Corry:

Ook deze foto’s heel mooi, voor al van de grotten, bijzonder.

Maar al die trappen in de bloedhitte, daar moet ik ook niet echt aan denken…..

• 21 November 2022 - 18:55

Frank:

Gaaf hoor!

• 23 November 2022 - 14:47

Annemie En Bart:

Daar zijn we weer; computer had kuren en terug mailen naar jullie was problematisch. Overigens jullie prachtige verhalen zijn wel goed overgekomen gelukkig want we leven mee!!!

Wat een mooie foto's van de grotten. Was zeker wel een oplossing voor de hitte?[e-1f605][e-1f613]

• 29 November 2022 - 19:54

Jos Reuken:

Mooi, maar ik kan niet tegen die hitte.....