Lazy day en een geweldig dinertje - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Lazy day en een geweldig dinertje - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Lazy day en een geweldig dinertje

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg

07 Februari 2024 | Thailand, Jomtien

7 februari 2024

vandaag eigenlijk niets gedaan. Het gebruikelijke ontbijtje met de vele keuzes: american breakfast…zonder kaas zonder salami, zonder rookvlees en zonder pindakaas…doe mij maar gewoon met twee eieren [e-1f648][e-1f648]

rond een uur of 12 komt Hans even langs om mijn doos witte wijn te brengen. Wat een lieverd. Ons eerdere pak ( die hij ook al geleverd had) was bijna op. Aangezien hij zelf een paar dagen richting ChiangMai gaat word ik alvast voorzien van voorraad. Wat gezellig hier hij boathouse zitten buurten. Verder lekker op balkonnetje met leesboek, krant en sudokus. Dutje doen en vervolgens in de bolttaxi naar Hans en Manee. Ondertussen is het dan zes uur. We zijn uitgenodigd voor een etentje wat door Manee is bereid. Gewoon Thais dus. En wat heeft ze haar best gedaan. Het meeste is goed gepland ([e-1f648][e-1f601]) en we worden warm onthaald. Er zijn nog twee gezellige mensen die we al eerder ( enige jaren terug) ontmoet hebben tijdens een vistochtje op zee. Gezellig dus.

manee is druk in de weer. Haar hele keukentje staat vol met spullen. Ik mag al even in de pannen kijken…

de bedoeling is dat we eerst wat drinken op het balkon en dan binnen in kamer van appartement eten. En dat doen we dan dus ook. Ze wil geen hulp. Dat zou ook niet kunnen want ik heb geen enkel idee hoe ze haar zaken organiseert/ regelt.

een aantal gerechten heeft ze al gemaakt maar dan komen er ook een soort van bakvormen ( op een waar vuurtje) op de grond van het keukentje te staan en daar wordt ter olekke ook iets gemaakt… Vervolgens nog wat electriciteitsdozen om de rijststomer/koker op aan te sluiten en voila….een geheel Thais menu. Ik heb nog nooit zoveel dingen (allerlei) in een keukentje zien staan…Ze blijft er rustig onder alhoewel ik wel merk dat het belangrijk is dat dit allemaal goed verloopt. Ik mag ze dan ook niet helpen ( begrijpelijk)…

ze dekt de tafel keurig netjes en we worden ahw uitgenodigd haar restaurant chez Manee binnen te treden.

Het ziet er zeer gelikt uit. Drie Michelinsterren!

ons wordt een gemengde rijst geserveerd, Thom Yam Kung (waar ik meteen een kruid bij ruik wat ik écht niet wil hebben. Later meer hirover).Dit is een soecifieke Thaise soep, pittig en apart, een eiergerecht met garnalen en laddestoelen en een ‘sweet-and-sauer’ gerecht met allerlei groenten. Alles echt lekker. Ze heeft veel rekening gehouden met de westerse smaakbeleving. Weinig ‘hot’.

heerlijk gegeten en vooral gezellig. Manee straalt!

ik ga toch later door op het kruid wat ik zo vies vindt en wat ik altijd overal bovenuit ruik. Ze blijft volhouden dat dit koriander is. We zoeken samen op internet. Ook de andere dame die is uitgenodigd zoekt mee. En dan zijn we eruit. Het blijkt ‘stinkdistel’ te zijn. En een andere benaming is Mexicaanse koreander. Zij gelijk met de benaming koreander, ik met het stinkgedeelte…ha, ha.

ik weet nu in elk geval dat ik Thaise recepten gewoon volgens het recept kan maken omdat koreander dus iets heel anders is als wat ze hier gebruiken. Overigens wordt de koreander, zoals we die in Nederland kennen, hier ook vaak gebruikt.

na dinertje nog lekker wat gebuurt en geborrekd en dan met de bolttaxi weer naar huis. Fijne rustige dag. Dank aan Manee, Hans, Julia en Peter.


  • 07 Februari 2024 - 20:18

    Corry:

    Ziet er weer heel gezellig uit!

    Aparte pan: doet me denken aan de pan waarmee mijn moeder vroeger op het gaspitje cake bakte…


  • 07 Februari 2024 - 20:23

    Hans:

    Lisette, de dag was op 7 febr. en geschreven na middernacht intussen op 8 febr. Kleine correctie maar verder wel een mooi verslag van het gebeurde ! Dankjewel...


  • 07 Februari 2024 - 20:43

    :

    @hans: gecorrigeerd

    @corry Ja het leek ook op ern (krans)cakevorm die ze tevoren ook ingevet had. Voor het eiergerecht. Ik denk dat, met dat vuurtje eronder, je zo ook cake kunt bakken. Is hetzelfde denk ik


  • 08 Februari 2024 - 11:42

    Anja:

    Nou dat klinkt heel lekker! Genieten maar. Dikke kus [e-1f618]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Jomtien

Actief sinds 12 Feb. 2011
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 103931

Voorgaande reizen:

18 Januari 2024 - 18 Januari 2024

Thailand januari 2024

01 November 2022 - 29 November 2022

Thailand nov 2022

27 Augustus 2021 - 27 Augustus 2021

Kroatië sept 2021

30 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Essaouira, vroege zon in Marokko

02 September 2019 - 23 September 2019

Costa Blanca ( Dénia), September 2019

27 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Andalusïe: Rincon de la Victoria

28 December 2017 - 25 Januari 2018

Thailand januari 2018

21 November 2016 - 20 December 2016

Terug naar Thailand, nov 2016

26 Juli 2016 - 17 Augustus 2016

China with all

04 Januari 2016 - 01 Februari 2016

Thailand, sabbatical jan 2016

10 Juli 2015 - 10 Juli 2015

Baltische staten: Estland, Letland en Lithouwen

25 Juli 2014 - 16 Augustus 2014

Groepsreis ZuidAfrika

27 Februari 2014 - 07 Maart 2014

Valencia, Spanje maart 2014

Landen bezocht: