Dagje weg - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Dagje weg - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Dagje weg

Door: Lisette

06 Februari 2024 | Thailand, Jomtien

5 febr 2024

Zo rond een uur of half elf aan het ontbijt. Het belooft een warme dag te worden. De temperatuur zo rond de 29 maar voelt, door de luchtvochtigheid, als wel 35.We nemen ‘het’ American breakfast. Dat bestaat uit kopje thee of koffie, jus d’orange, twee sneetjes geroosterd brood, twee eieren met bacon en wat jam en boter. De keuze is reuze is…. We kunnen kiezen uit American of European breakfast. Het European breakfast is gewoon hetzelfde. Nu alleen zonder eieren en bacon. Uiteraard kunnen we wel kiezen uit 1 of 2 eieren. Voordeel is dat je niet hoeft te kiezen, nadeel…het begint tegen te staan. Enfin, we besluiten vandaag maar weer eens op stap te gaan. Plan is om het museum of budhist art te gaan bekijken. Goede reviews dus we zijn benieuwd. Bij nazoeken blijkt echter dat het museum tijdelijk gesloten is. Ik probeer wel even na te bellen of dit wel klopt maar ook de telefoonlijn is ‘dood’. Wijzigen plannen dus. We nemen een bolttaxi naar Underwaterworld. Kunnen we ook eens zien wat er allemaal in die zee gebeurt terwijl wij aan het strand ernaar zitten te kijken.

Underwaterworld is zeker de moeite waard. Duur voor Thaise begrippen ( 12,5 euro pp) maar zeker interessant. Bij binnenkomst denk ik eerst ‘wat een poppenkast’. Er staat een flink aquarium met aan de voorkant wat voedermogelijkheden. Daarnaast een automaat waar je voor 20 bathjes visvier uit kunt halen. Hmm, niet zo mijn ding. (Overigens wordt er daar officieel gevoerd zo rond 11 en rond 15 uur. Mocht je er naar toe willen gaan is het leuk om daar rekening mee te houden. )

Verderop staat iemand met een joekel van een gele slang tussen een groepje chinezen. Blijkbaar heeft één van hen de moed opgevat om de slang om haar nek te laten leggen terwijl de anderen de welbekende fotootjes schieten. In het begin vindt ze het nog wel interessant maar als de kop van de slang een beetje te dicht bij haar gezicht komt doet ze vlgs mij haar broek vol. Ik zie een lichte paniek ontstaan. Ondertussen hoor ik nog meer de klikken van fotoos. Nu echter door iedereen gemaakt die in de buurt is…

We lopen langs een aantal kleine bakken met daarin verschillende visjes. Soms staat de naam erbij, meestal niet. Een en ander heeft hier wel wat onderhoud nodig. Ook terraria met kikkers, padden, kleine slangen en leguanen. En allemaal in de mooiste kleuren.

Hoogtepunt zijn drie supergrote bassins waar je ahw door een tunnel doorheen kunt lopen. In het eerste bassin allerlei vissen. Dan een tweede met grote en kleinere haaien. Daar zwemmen ook allerlei hele kleine visjes omheen waarvan bekend is dat ze hun voedsel pakken van de tanden van haaien. Mooi is dat.

Het laatste bassin trekt het meest onze aandacht. Hier zwemmen de giants ( reuzen) van Siam ( zo heette dit gehele gebied vroeger). Man man wat zijn het kleppers. Sommigen wel 4 tot 5 meter. Enkele van die reuzen hangen gewoon compleet stil in het water. Fascinerend om te zien en we brengen er dan ook geruime tijd door. Ik ben er nu wel zeker van dat ik in mijn eigen bakkie maar gewoon de hele kleine minivisjes houdt en……..morgen toch een beetje anders het water in denk ik[e-1f648]

Op onze rit terug laten we ons wT eerder afzetten zodat we ook een stukje echt lopen vandaag. Dat bewegen schiet er hier nogal eens bij in maar het is bloedheet. Onderweg dus ergens een frisje en wat eten en dan terug naar hotel. Terwijl Bert geniet van Nederlands voetbal doe ik even een wasje van wat kleine spulletjes. De grotere dingen als bloezen en korte broeken hebben we maar bij de balie afgegeven zodat ze netjes schoon en gestreken terug komen.

Begin van de avond belanden we bij Blue Beach. Leuk tentje. Je kunt er op gemakkelijke stoelen voor aan de strandweg zitten en verderop binnen aan tafeltjes om te eten. De sfeer is er vriendelijk en we genieten, onder het genot van een drankje, van de zonsondergang. Heel mooi weer. Ook het eten, wat we uiteraard uitproberen is er lekker. Het is, vanaf pattaya zeg maar, zo’n 150 meter vóór de nachtmarkt van Jomtien. En aan dezelfde kant.

Ontmoeten hier bovendien ook nog iemand uit het Oisterwijkse die Bert ken. Een docent van Durendael. De wereld is klein zeggen ze dan wel eens.

Nog even naar de nightmarket om allerlei lekkers te scoren, fruit, gebak, sushi etc. Zo voor tussendoor….

• 06 Februari 2024 - 16:54

Corry:

Laat op SBS bij het nieuws nu juist gisteren een grote haai langskomen, zwemmend bij een Thais eiland! Past goed bij jouw verhaal. Let op dus…[e-1f923][e-1f605]

• 06 Februari 2024 - 18:08

Ria:

Wat een geweldig verhaal weer Prachtige foto's van de vissen!!!! En van Bert natuurlijk.!

En mooi die markten .Dankjewel weer Lisette.Geniet er maar lekker van !!!

Lieve groet.

• 06 Februari 2024 - 18:51

Ted:

Mooi , jullie zien weer veel. Fijn om te lezen. Lekker relaxen jongens. Tijd vliegt voorbij