Van Riga naar Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van bertenlisette - WaarBenJij.nu Van Riga naar Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Van Riga naar Vilnius

Door: lisette

30 Juli 2015 | Litouwen, Vilnius

30 juli 2015
Vandaag ons huurautootje opgehaald om naar Vilnius in Lithouwen te rijden. Uiteraard weer eens niet zonder horten of stoten. We laten een taxichauffeur ons ophalen bij het hotel en ons afzetten bij het adres wat we van Rentalcars hebben opgegeven. Het adres blijkt echter niet te bestaan en na een telefoontje (van de taxichauffeur naar het verhuurbedrijf) blijken we bij een benzinepomp te moeten wachten en wordt onze auto (het vw polootje) daar afgeleverd. Daar staan we dan. Wachtend met een tiental mussen (die redelijk brutaal zijn) of er wel of niet iemand komt opdagen. Enfin, na zo'n 20 min komt er een zeer nette 'jongen' met een grote skoda (5 deurs....onze koffers kunnen naast elkaar in het kofferbak en de rest overigens ook). Het gaat allemaal een beetje vreemd maar ik maak foto's van de gehele auto, her en der kruist hij iets aan op een tekening van een auto op een formulier en we hebben beide zoiets van...'we zien het wel'. Late start dus om te gaan rijden. We verlaten Riga en rijden (in het begin nog wat nerveus) richting kasteel Rundale. Dat ligt zowat op de route dus dat pikken we mee. Écht een supermooi kasteel. Ik heb het zelden zo gezien. Het feit dat we er 'sloffen' aan moeten verbaast ons in het begin wat maar dat begrijpen we later beter. Werkelijk alles is mooi....de vloeren, de plafonds met allerlei ornamenten, schilderingen etc etc. Kortom: de moeite waard.
Ons programma is aardig achter gaan lopen met onze tijsplanning dus we besluiten op het kasteel maar iets te eten en vervolgens meteen door te gaan naar Vilnius. We kiezen voor de 'soep van de dag'. Een vriendelijke mevrouw dekt voor ons een onderbord met roosjes erop. Plaatst daar vervolgens een zelfde mooi gedecoreerd diep bord op. Ik krijg een beetje het kerstgevoel. Ander mooi versierd broodje met rolletjes gekruide boter en een strengetje van rode besjes en een keurig net mandje met verschillende soorten brood onder een mooie doek (afgedekt). In mijn hoofd begint mijn rekenmachine te tellen. Dit gaat euries kosten!! Als klap op de vuurpijl komt er een grote soepterrine op tafel waar we wel van 4 man van kunnen doen en gevuld met een maaltijdsoep. Zeer smakelijk moet ik zeggen. Wanneer we de rekening vragen, vraagt de lieve dame ons € 6, 00. Niet te geloven....
De weg die we afgelegd hebben naar het kasteel was erbarmelijk. Je zou hem met de fiets nog niet eens nemen. Ik heb nog nooit zoveel kuilen in een weg gezien. Eigenlijk gewoon zan/grindpad....Toch bleken we, om de 1350 kuilen een bushalte te zien dus....in Letland blijkbaar normaal. Ook de gedeelten die we later hebben gereden en die verhard moesten zijn waren van een kwaliteit zoals ik ze nog zelden gezien heb. Het is goed dat het later is gaan regenen want als onze verhuurder de auto had gezien die we van hem hadden gehuurd had hij hem waarschijnlijk teruggehaald.
Het landschap op de weg naar Lithouwen is saai. Het is wat Nederlands maar dan met veel korenvelden. Vlak en geen kip te zien. Op de lange route komen we wel een vos tegen (met prooi in de bek) en er is hier een opvallende hoeveelheid ooievaars. De deuren zitten goed op slot in de auto dus we hebben niets te vrezen.
Eenmaal in Vilnius vinden we snel ons appartement. Klein hok maar wel met alles erop en eraan en zo ongeveer 10 min van centrum af lopend. Voor de echte oude stad moeten we wat langer lopen maar (dat hebben we inmiddels al geprobeerd) de taxi's zijn goedkoop dus wanneer we moe zijn nemen we die gewoon. We hebben dan wel een huurauto maar om in zo'n binnenstad te gaan rijden is nu ook niet echt meteen een hobby. De eerste indruk van Vilnius, Lithouwen is prima. Leuke mensen, mooie oude stad. Morgen meer daarover.
Op dit moment hebben we wat boodschapjes weten te bemachtigen en tuuteren hier direct gewoon op os appartementje een wit wijntje weg. Morgen ook gewoon 'ontbijt in eigen huis'. Wel relaxed.
See you all tomorrow!

• 31 Juli 2015 - 10:56

Jos:

(op de foto's) Alles mooi wit Lisettte!
    Ben je vorige week even overgevlogen met de witkwast?
    Groetjes,
    Janneke en Jos