Laatste dag in Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van bertenlisette - WaarBenJij.nu Laatste dag in Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Kunming

Door: Lisette

31 Juli 2016 | China, Kunming

We kunnen dit verslag maar beter de titel geven 'iIrritaties op hoogtepunt en op naar 'ZEN'. Man, man wat een dag ( en nacht) .
Gisteren heb ik vreselijk mijn best gedaan om de mooiste plaatjes te schieten. Kijk normaal altijd wel ergens even terug om te kijken wat ik zoal heb vastgelegd. Gisteren dus niet. Wanneer ik op de avond probeer de foto's van camera naar. de laptop over te brengen blijk ik de gehele dag ( en de dagen ervoor) geen enkele foto te hebben gemaakt. Op dat moment ben ik blij met ons gehele reisgezelschap te zijn want nu heeft er altijd wel iemand wat foto's. Er zijn ook wel momenten dat ik niet blij ben met het gezelschap. De indrukken die ze allemaal krijgen, de verkeerde verwachtingen die ze hadden, de eigenwijsheid die in de familie zit én de vermoeidheid die toeslaat eist zijn tol. Arme Lisa. Als enigste buiten het gezin hier tussen inzitten.
In de namiddag kijken we met z'n allen al even de fotootjes op internet van ons volgende guesthouse in Dali: Da li le tu. Met een blik die boekdelen spreekt wijst Dirk me, zonder woorden, op een hurk-wc die op één van de foto's te zien is. Wanneer ik eenmaal in bed lig en ik de dag zo eens overdenk herinner ik me die blik. Het zal toch niet zo zijn dat daar geen, voor ons, normale, toiletten zijn. Dat gaat het gezelschap niet trekken.....Dus weer het bed uit om op internet de fotootjes wederom op te zoeken. Ja hoor, een hurktoilet te zien en alle andere foto's van de badkamers verbergen de toiletten. Gezien de gemoedstoestand van het gezelschap ga ik het er niet op wagen. 's Nachts om drie uur dus nog omboeken naar iets anders in Dali. Dat is niet gemakkelijk. Enerzijds omdat alles in 'Old town' vol is, anderzijds omdat het net constant wegvalt. Uiteindelijk iets gevonden met superlokatie en alles erop en eraan. Weliswaar niet gepland maar dit lijkt de meest verstandige beslissing. ...
Vanochtend weer vroeg op ( viel niet mee na deze nacht van overpeinzingen en activiteiten) om, na ontbijt, samen naar de Huating Tempel te gaan. We zijn er al eens geweest maar willen hem graag nogmaals zien. In deze tempel worden de voorouders vereerd. Duizenden sculpturen van personen en heel kleurrijk alles beschilderd. We hebben er genoten. De reis ernaar toe was echter ook weer een echte uitdaging voor het gezelschap en we werden er niet vrolijker op. Vanuit het hotel werd een driver geregeld. Hij zou ons brengen, daar wachten ( en hier voor zouden we 80yuan per uur betalen) en ons vervolgens naar Guandu ancient city ( een oud gedeelte in Kunming) brengen. De man heeft kennelijk begrepen dat hij 80 yuan per uur kreeg . Ik heb werkelijk nog nooit zo'n trage taxi-chauffeur gezien. Daar waar anderen 60 of 70 km reden vervoerde hij ons met een slakkegangetje van 40 km per uur. Het gezelschap heeft er een hekel aan om ingehaald te worden door scooters en elektrische bakfietsen. De man zal gedacht hebben ' Tijd is geld'.....
Vervolgens bleek dat hij helemaal niet wist waar hij naar toe moest ( ondanks driftig 'ja' knikken en geluiden als 'Oké, oké' en 'lesj go ( Lets go). Dat ontaardde in een veelvuldig telefoneren naar een vriendin van hem, die wel Engels kon, en die ik vervolgens aan de telefoon kreeg. Wat een gedoe en ellende. Irritaties dus ten top.
Enfin, we zijn er gekomen, hebben ervan genoten en zijn later nog heel even in Guando geweest. Iedereen wilde terug naar hotel.
Hopelijk om morgen wél wat meer 'zen' te zijn. Op naar Dali! Ik heb er zin in. Meer relaxte sfeer. Beter voor het gezelschap.

• 01 Augustus 2016 - 22:45

Jesse:

Hee hee! Wat leuk om die verslagen te lezen!
    Jammer dat de sfeer binnen het gezelschap wat inkakt, maar kan het me wel een beetjes voorstellen.
    Al met al zou ik gewoon genieten van wat jullie daar samen mee maken en vooral van het feit dat je daar samen bent