‘Mellah’ en de haven van Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van bertenlisette - WaarBenJij.nu ‘Mellah’ en de haven van Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van bertenlisette - WaarBenJij.nu

‘Mellah’ en de haven van Essaouira

Door: Lisette

03 Februari 2020 | Marokko, Essaouira

We staan pas op wanneer we wakker worden en laten het ontbijt hier schieten. Het is prima maar zoet, zoet, zoet. Na een paar dagen zijn we allebei toe aan een flinke grote ommelet. Die halen we aan het einde van ons straatje waar je ook weer op een verrassend leuk pleintje komt. We slenteren hier al best wat dagen rond en elke keer ontdekken we weer nieuwe leuke straatjes, de mooiste voordeuren en de meest prachtige kleine pleintjes. Vandaag een stevig ontbijt dus en dan maar een ronde door een stuk van de Medina waar we nog niet geweest zijn: Mellah, de Joodse wijk hier. Bij de synangoge worden we door een vriendelijke man hartelijk welkom geheten. Of we erin mogen? Natuurlijk. De man leidt ons rond en legt van alles uit. Bert moet een keppeltje op ten teken dat hij ‘klein’ en nederig is voor God. Ik heb gelukkig een vestje aan en mag dus ook overal mee naar toe. Ook even in het gdeelte wat eigenlijk alleen voor mannen bestemd is. Uiteraard vind ik het daarna goed dat zij ook even in het vrouwenstuk mogen. Wat overigens veel comfortabeleris dan het gedeelte voor de mannen. Een prettige rondleiding en weer wat wijzer. Via allerlei straatjes slenteren we verbolgens richting haven. Onderweg lopen we wat gerlerietjes binnen en komen ook terecht bij een soort coöperatie van kunstenaars. Een groot gerestaureerd plein ( ze zijn hier overal aan het restaureren en wanneer ik het zo bekijk hebben ze nog wel een jaartje of dertig werk....) waarop kleine werkplaatsjes waarin elke kunstenaar zijn ding doet. Er is een man bezig met allerlei figuren en doosjes ( zoals ik er al elders een gekocht heb) uit het hout en de wortel van de Tua te maken. Hij laat ons het hele proces zien en vertelt dat hij als hobby ‘ het maken van magix boxes’ heeft. Dat zijn doosjes die je enkel op een bepaalde manier open krijgt die aleen jij ( als het goed is) weet. Ja en hij dan. Hij vertelt ons self dat hijdegene is die met dit idee gekomen is. Wanneer we vertellen dat de chinezen hele oude dozen hebben die als een soort puzzel... bla bla bla ondrbreekt hij ons onmiddellijk. Onmogelijk! HIJ is de bedenker van dit soort ongein. We laten hem maar in zijn waarde en vinden hem natuurlijk super creatief. Bij de haven is het altijd leuk. Mensen zitten netten te maken, er zijn erdie kleine visjes in het zout doen en vervolgens aan lijnen rijgen ( waar ze dan daarna weer mee gaan vissen), er komen boten binnen varen en je kunt er overal visjes kopen en die direct laten bakken. En overal, maar dan ook overal zie en hoor je meeuwen. Ik geloof nietdat ik er al ooit in mijn leven zoveel gezien heb. We sluiten de dag af met een bezoekje aan een dakterras vlak bij de Skala: Il Mare. Lekker rustig, mooi uitzicht op zee en alcoholische drankjes verkrijgbaar. Prima dag weer. Morgen gewoon lekker relaxen: boek mee, strandwandeling naar Ocean Boulevard ( de strandtent zo’n 2 km langs het strand vrderop), wat eten en drinken en verder niets. Genoeg te kijken daar....

• 04 Februari 2020 - 09:33

Frans En Ria:

Het is genieten voor jullie maar ook voor ons.
    Gezellige verslagen en heel mooie foto's!!
    Vandaag lekker relaxen. Geniet er maar lekker van
    Liefs van Frans en Ria

• 04 Februari 2020 - 09:56

Jos En Janneke:

Ja, hier kom je wel tot rust!!!
    Ook wel verdiend!!!
    Leuke foto's (zouden hier geen Moorse invloeden zijn?)