Dag 3 Labin - Reisverslag uit Labin, Kroatië van bertenlisette - WaarBenJij.nu Dag 3 Labin - Reisverslag uit Labin, Kroatië van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Dag 3 Labin

15 September 2021 | Kroatië, Labin

3. Labin.

Vandaag staan we vroeg op. We moeten in de bus zitten om 10.15 voorr een anderhalf uur durend tripje naar Labin. Je dient daarvoor naar het ‘grote’ busstation te lopen en datis toch wel zo’n 20 tot 25 min lopen. Aller busreizen van langer dan drie kwartier ( grofweg) vertrekken vanaf hier. Voor kleinere ritjes hebje wat pleintjes van waar vandaan je dan de bus neemt. Die app moovit is danfijn want die geeft exact aan waarje miet zijn. Voor de langere reizen MOET je van te voren een kaartje hebben gekocht, voor de kortere tripjes ( normale lijndienst) kun je ook gewoon in de bus betalen.

Labin staat in de diverse reisverslagen en gidsen aangegeven als ‘ éénvan de twee best bewaarde middeleeuwse dorpjes van Istrie’. En dus gaan we ernaar toe. Ik weet niet meer hoe het tweede dorpje heette maar dat was te ver. Leuk daaraan was dat daar veel truffels gevonden worden. Zowel zwarte als witte. We merken ook dat hier in de restaurants steeds met truffels gekookt wordt. Genieten dus.

Enfin, ons busreisje duurt 1,5 uur en gaat in de richting van Lovran. Eergisteren dus al een groot deel van dit trajectgezien. De kustlijn is hier sowieso mooi dus het bussen is zeker ook genieten.

Bij aankomst in Labin zien we een busstation in the midlle ofnowhere… geen dorp te zien, laat staan iets middeleeuws. Wel een café. Daar starten we dus maar. De juffrouw legt ons uit welke kant we op moeten lopen. Ongeveer twintig minuten lopen. Wij weg.

De 20 minuten worden er bij ons veel meer. Enerzijds omdat we aantal kerenverkeerd lopen, anderzijds omdat de weg op een bepaald moment steilomhooggaat lopen. En we moeten nog lang voor de 20 min om zijn. Man man, wat klim! Dienen geregeld ergens opeen muurtje te gaan zitten om even uit te rusten.

Boven éerst dus maar weer terrasop en bijkomen. Labinis leuk. Er is maar een stadspoort waar we door nAr binnen gaan. En eenmaal erin is alles weer omhoog omhoog omhoog. Nuechter op van die heerlijke middeleeuwse keitjes. Pfff.

Sommige huisjes zijn in leuke vrolijke kleurtjes, watkunst- en souvenierwinkeltjes.

Wezijn er sneldoorheen. Te verwend denk ik. Kerkje was mooi.

Of het de gehele klim waard was….?

• 18 September 2021 - 10:57

Ted:

Wel erg mooi hoor!!!!

• 18 September 2021 - 11:27

Jos Reuken:

Hey globetrotters,

Genieten staat voorop toch?
    Ik zie wel dat jullie altijd het leuke eruit weten te halen, ook al is er niet veel?
    Mooie foto's trouwens en niet overdrijven met al die trappen he Bert?

groeten Jos