Dagje op stap - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu Dagje op stap - Reisverslag uit Jomtien, Thailand van bertenlisette - WaarBenJij.nu

Dagje op stap

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg

01 Februari 2024 | Thailand, Jomtien

31 januari 2024

De zon is er weer volop vandaag en we wachten op Hans en Manee, waarmee we een dagtripje gaan maken. Immers ook de omgeving van Jomtien heeft veel te bieden ( al denken veel mensen van niet). We hebben al het een en ander gezien tijdens vorig verblijf maar er zijn nog steeds ‘nieuwe’ dingen te ontdekken.

Rond een uur of 12 stappen we in de auto en rijden noordwaarts. Richting bangkok maar dan nu over weg 3. De twee dingendie ik heb uitgezocht om te bekijken liggen op ongeveer een uurtje rijden. Naarmate we verder naar het noorden rijden wordt ook de atmosfeer anders. Meer Thais, minder toerisme en dus leuker. Althans dat vind ik.

Als eerste stop rijden we naar The Wang Saen Suk Hell Garden, ook wel bekend als Wat ( =tempel) Saen Suk. De boodschap die deze tempel wil uitdragen is vooral de leer hoe je een goed mens bent/wordt. Daar horen dan ook een heleboel ‘gedragsregels’ bij. En wee als je je daar niet aan houdt. Dán kom je in de hel en daar wil je echt niet zijn….

Als we de auto geparkeerd hebben lopen we naar de linkerkant van het complex. Er staan allerlei beelden op een rij. Het zijn een soort heiligen. Onder elk beeld staat een kort verhaaltje in ( ook) engels beschreven. Verhaaltjes met een moraal steeds. Over rechtvaardigheid, elkaar helpen etc etc. Her en der staan wat stalletjes en automaten waar je wT te drinken uit kunt halen. Ik verwachtte eigenlijk meer en kan de beelden niet vinden die ik vooraf op internet heb gezien. Dat klopt dan ook. Vanaf een bepaalde plaats zie ik, over een hek aan de andere kant van het complex, de grote lange beelden die ik herken. We zitten dus duidelijk aan de verkeerde kant. Teruglopen dus en aan de andere kant terrein op. Ja hoor, een tempelcomplex en allerlei beelden die de hel voorstellen. Wanneer je daar aan komt ( in de hel) word je eerst a.h.w. voorgeleid. Ik denk dat er dan beslist wordt hoe je verder gaat en als welk soort geest. Op de borden lees ik dat je, als je jaloers bent geweest, verder gaat als een konijnenbeest. Als je veel roddelt ga je verder als een geitengeest. Etc etc. In een kring staan alle aal mensfiguren met de koppen van de beesten. Ik ben benieuwd hoe dat straks bij mij moet want ik heb eigenlijk alle slechts wel eens gedaan….

Op de rest van het terrein laten beelden zien wat er vervolgens met je gedaan wordt daar in de hel. Man, man….daar kan het katholicisme ( en wat die allemaal zeiden over de hel) nog een puntje aan zuigen…Ik zie taferelen van mensen die doormidden gezaagd worden, in een kokende pan gesmeten zijn, doorspiesd worden of aan de wilde dieren gevoerd worden. Om bang van te worden. Ik zie ondertussen een stel met een klein kindje over het terrein lopen. Lijkt me niet zo’n slim plan mamma!

Wanneer ik aan de terugweg naar auto loop beloof ik mezelf toch maar een wat beter mens te gaan worden. Je weet maar nooit!

We rijden verder en komen aan bij een hele grote chinese tempel. De thaise tempels zijn mooi maar de chinese anders en met meer kleur. Wihan Thep Sathit Phra Ki Ti Chaloem bestaat uit meerdere gebouwen. Het hoofdgebouw heeft drie verdiepingen met mooi ingerichte zalen. Veel muurschilderingen en sculptures. Links en rechts staan de gebouwtjes met links de grote trom erin en rechts een grote bel. Die opzet is eigenlijk altijd wel een beetje hetzelfde. Altijd ook een gebouw waarin gecremeerd wordt met een rijkelijk versierde schoorsteen. Ik geniet van alles wat ik zie. Overal is wel iets te zien. Prachtig. Zeker de moeite ( ook) waard als je in de buurt bent. Uiteraard zijn beide bezienswaardigheden gratis. Immers het gaat hier over tempels.

Op de terugweg leggen we aan bij een restaurant aan d zee. Voor ons zien we de mossel- en oesterbanken. Verser kan dus niet. Bert smikkelt van een portie mosselen en ik neem de oesters. Thuis heb ik ze niet graag maar hier wel. Je krijgt er wat zoete sambal bij ( niet pittig), gebakken uitjes en een soort kruid wat ik niet ken. Volgens manee zou het van een boom zijn, de jonge scheuten. Je eet de oester met al dat spul erop. Aroy aroy, mak mak: heel lekker.

Dan terug naar ‘huis’. Heel karwei want rondom Pattaya is het superdruk. Het lijkt wel overal de A58 om een uur of vijf.

Supermooie dag met dank aan Hans en Manee!


  • 01 Februari 2024 - 15:17

    Jos:

    Oei, oei!!Hoop info!

    groeten!


  • 01 Februari 2024 - 15:49

    Corry:

    Als de slechte dingetjes die je deed worden weggestreept tegen al het goede wat jij deed en nog doet komt het vast wel goed met jou, Lisette.[e-1f44d]


  • 01 Februari 2024 - 17:31

    Lusette:

    Gelukkig!


  • 01 Februari 2024 - 17:34

    Lisette:

    @jos: je kunt maar niet genoeg voorbereid zijn ( op de hel dan hè)


  • 01 Februari 2024 - 19:03

    Ted:

    Wat mooi neergezet weer! Ik begrijp dat ietskes beter allemaal nu. Ziet er ook mooi uit. Geweldig wat je meemaakt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Jomtien

Actief sinds 12 Feb. 2011
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 103917

Voorgaande reizen:

18 Januari 2024 - 18 Januari 2024

Thailand januari 2024

01 November 2022 - 29 November 2022

Thailand nov 2022

27 Augustus 2021 - 27 Augustus 2021

Kroatië sept 2021

30 Januari 2020 - 14 Februari 2020

Essaouira, vroege zon in Marokko

02 September 2019 - 23 September 2019

Costa Blanca ( Dénia), September 2019

27 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Andalusïe: Rincon de la Victoria

28 December 2017 - 25 Januari 2018

Thailand januari 2018

21 November 2016 - 20 December 2016

Terug naar Thailand, nov 2016

26 Juli 2016 - 17 Augustus 2016

China with all

04 Januari 2016 - 01 Februari 2016

Thailand, sabbatical jan 2016

10 Juli 2015 - 10 Juli 2015

Baltische staten: Estland, Letland en Lithouwen

25 Juli 2014 - 16 Augustus 2014

Groepsreis ZuidAfrika

27 Februari 2014 - 07 Maart 2014

Valencia, Spanje maart 2014

Landen bezocht: